اخبار

با انواع تجهیزات آتش نشانی بیشتر آشنا شوید!

تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات آتش نشانی شامل تجهیزاتی ایمنی و محافظت فردی می باشد که از تنوع زیادی نیز برخوردار است. اما نکته ی مهم این است که استفاده از این تجهیزات در چه زمان هایی و در کجا انجام می گیرد. برخلاف باور عامه کار آتش نشانی تنها به مهار و خاموش کردن آتش محدود نمی شود و موارد دیگری مانند نجات افراد گیر افتاده در آسانسور، چاه، نجات حیوانات و… را در بر می گیرد. یا توجه به این موارد دلیل تنوع این تجهیزات را متوجه خواهید شد.

انواع تجهیزات آتش نشانی

انواع تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات عملیاتی شامل مواردی مانند پتوی های ضد حریق، کیسه های حمل آسیب دیدگان، چراغ قوه ضد انفجار، جعبه کمک های اولیه، نردبان کابلی، برانکارد نجات، قلاب مارگیری، هواکش ضدانفجار تخلیه، کمپرسورهای هوای تنفس، سه‌پایه‌ی نجات، و… اشاره کرد.

یکی از مهم ترین تجهیزات آتش نشانی کپسول ها هستند که انواع مختلفی دارند این کپسول ها شامل : کپسول های اطفاء حریق و دستگاه فوم، کپسول های آب و کف، کپسول اتوماتیک، کپسول CO2 ، کپسول پودری و کپسول آب و گاز می شوند که هرکدام از آن ها ویژگی های خاص و مشخصات مخصوص به خود را دارند که در موقعیت های مختلف به کار گرفته می شوند.

 

انواع ماسک تنفسی با بالاترین کیفیت

 

بخش اعلام حریق: یکی از مهم ترین بخش ها در آتش نشانی است که تجهیزات مخصوص به خود را دارد. تشخیص دهنده یا دتکتور ها یکی از مهم ترین زیرمجموعه های این بخش هستند. دتکتور ها در انواع مختلف دودی، حرارتی، گازی هستند. در این بخش از تجهیزات دیگری مانند آژیر، بیم دتکتور، شاسی، چراغ و پنل مرکز نیز استفاده می شود.

بخش دیگر از تجهیزات ایمنی شامل اتصالات می شود که عبارتند از: شیر فلکه، بست های شیلنگ، واشر و نازل، هیدرانت، کپسول ها، کوپلینگ هستند.

بخش دیگری از تجهیزات اطفاء حریق که هر کدام از آن ها در زمان عملیات نقش مهمی ایفا می کنند شامل جعبه های آتش نشانی هستند که حاوی شامل انواع شیلنگ های ضد حریق، ضد اسیدی ، لاستیکی و ابریشمی است.

 

کپسول آتش نشانی

 

استفاده از تجهیزات مناسب و استاندارد تاثیر زیادی در نجات جان افراد و جلوگیری از خسارات دارد. بدون دسترسی به تجهیزات مناسب یک آتش نشان هر چقدر هم ورزیده و حرفه ای باشد بدون دسترسی به تجهیزات مناسب مطمئنا عملکرد مناسبی نخواهد داشت. استفاده از تجهیزات پیشرفته باعث می شود که آتش نشان ها و افرادی که دچار سانحه شده اند کمتر آسیب ببینند.

وسایل ضروری آتش نشانی: یک بخش از مهم ترین تجهیزات ایمنی مربوط به آتش نشان ها است. این وسایل به عنوان تجهیزات ایمنی شناخته می شوند که آتش نشان ها با استفاده از آن ها می توانند علاوه بر نجات افراد جان خود را نیز حفظ کنند. آتش نشان ها در هنگام انجام عملیات لازم است تجهیزات ضروری مثل: لباس، ماسک هوا ، کلاه، دستکش و … را به همراه داشته باشند تا بتوانند در حین عملیات از جان خود محافظت کنند. برخی از وسایل ضروری آتش نشانی باید در ساختمان های مسکونی و اداری وجود داشته باشند تا از بروز آتش سوزی جلوگیری کنند.

 

محصولات و مقالات دیگر: تجهیزات آتش نشانی اداراتشیلد محافظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *