اخبار

تجهیزات آتش نشانی مهم در ادارات

در تمامی سازمان ها و ادارات باید تجهیزات آتش نشانی کافی وجود داشته باشد تا در صورت نیاز بتوان از آنها استفاده نمود. علاوه بر آن تمامی کارکنان سازمان باید نحوه کار با این تجهیزات را آموزش دیده باشند تا بتوانند در مواقع اضطراری بدون هیچگونه مشکل از آنها استفاده نمایند.

کپسول های اتش نشانی

انواع تجهیزات آتش نشانی

 

کپسول آتش نشانی:

اولین وسیله ای که باید در هر سازمان وجود داشته باشد، کپسول آتش نشانی است. البته کپسول های اتش نشانی انواع مختلفی دارند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه آنها را معرفی کنیم :

  • خاموش کننده دی اکسید کربن:

    از این کپسول آتش نشانی برای تمام خطرات الکتریکی و مکانهایی که مایعات قابل اشتعال و غیره در حال استفاده هستند به عنوان مواد حساس و ظریف بی ضرر قابل استفاده است.

  • خاموش کننده فوم آتش نشانی:

    از کپسول های آتش نشانی پر کاربرد در ادارات و سازمان هایی که با روغن های قابل اشتعال سر و کار دارند بسیار مناسب است.

  • خاموش کننده آب:

    سازمان هایی که در کار چوب و کاغذ هستند می توانند از این خاموش کننده استفاده نمایند. این کپسول بصورت اسپری عمل می کند.

  • خاموش کننده پودر:

این کپسول می‌تواند بیشترین آتش سوزی را که شامل چوب، کاغذ، مایعات قابل اشتعال و الکتریکی می‌شود، را برطرف نماید.

 

برای دیدن اطلاعات دقیق تر درباره انواع کپسول و خاموش کننده های آتش نشانی میتوانید به این صفحه مراجعه نمایید.

خاموش کننده فوم آتش نشانی

علائم آتش نشانی

یکی از علائم مهم که باید حتما در ادارات نصب شود، علائم خروج می باشد. این علائم به کارمندان کمک می کند تا در زمان نیاز بتوانند با امنیت کامل ساختمان را ترک کنند.

روشنایی اضطراری

در طول زمانی که آتش هنوز روشن است، نباید از برق استفاده شود زیرا ممکن است باعث شود تا آتش برافروخته شود. اما در این زمان برای آنکه آتش نشانان بتوانند به کارکنان کمک رسانی کنند نیاز است که دید مناسبی داشته باشند. چراغ اضطراری معمولا تا 3 ساعت کار می کنند.

پتو آتش

این وسیله یکی از ضروری ترین وسایل در آشپزخانه است زیرا در زمانی که شعله های گاز باعث آتش سوزی شوند، شما میتوانید به وسیله این پتو آن را خاموش نمایید.

اسناد ایمنی آتش نشانی و کابینۀ ذخیره سازی سند

هر اداره ای باید مدارک ایمنی آتش نشانی که شامل: پرونده‌های مربوط به نگهداری تجهیزات آتش نشانی و برنامه‌های مرتبط با ساختمان است را در یک محفظه ایمن قرار دهند تا در زمان نیاز بتوانید آنها را به ماموران آتش نشانی تحویل دهید.

جعبه کمک های اولیه

درست است که این وسیله مرتبط با تجهیزات آتش نشانی نیست، اما وجود آن در تمامی مکان ها ضروری است، حتی اگر هیچگاه مجبور به استفاده از آن نشوید. باید حتما کارکنان آموزش لازم در خصوص امداد را بدانند.

جعبه کمک های اولیه

ضوابط مهم آتش نشانی ساختمان

همانطور که در بالا گفتیم، باید تمامی اسناد مرتبط با ساختمان در اختیار اتش نشانان قرار بگیرند.  مواردی که میتواند در این برگه ها قرار بگیرد میتواند شامل مواردزیر باشد:

در رابطه با پله های اضطراری: برای ساختمان های 30 متری ( 9 طبقه) باید از پله های اصلی به عنوان پله اضطراری استفاده شود. البته باید پله ها از ایتساه های ورودی واحد ها و آسانسورجدا باشد. این مورد در رابطه با ساختمان های 3 طبقه 8 واحدی، 4 طبقه 6 واحدی، 5 طبقه 3 واحدی و ساختمانهای 6 طبقه و بیشتر در صورتی که حتی 1 واحد یا بیشتر  نیز صدق می کند.

سالن هایی که دارای ظرفیت 30 نفر می باشند باید حتما از راه پله های اضطراری استفاده نمایند.و این راهرو باید کاملا متثل باشد و راه خروج به بیرون را داشته باشد.

 

ضوابط و مقررات آتش نشانی مربوط به سیستم اعلام حریق

ساختمان هایی که به راه دسترسی نیاز دارند باید حتما از سیستم اعلام حریق استفاده نمایند. ادارات یکی از این موارد می باشد.

 

محصولات و مقالات مرتبط: ماسک تنفسی  | خطاهای سیستم اعلام حریق  | آیا ماسک پرستاری باعث تنگی نفس می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *