اخبار

اخذ تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان ها به چه صورت است؟

سازمان آتش نشانی

اخذ تاییدیه آتش نشانی یکی از ضوابط و مقررات و دستورالعمل های ایمنی در ساختمان ها است . ساختمان های با تعداد بیش از 5 طبقه که در شهر های بزرگ هستند نیاز دارند برای دریافت پایان کار ساختمان در انتهای پروژه  ساخت و ساز از سازمان آتش نشانی یک تاییدیه ایمنی را دریافت کنند.

اخذ تاییدیه آتش نشانی به عنوان قوانین حتمی و الزامی شهرداری به شمار می آید. کارفرمایان می توانند برای دریافت این سند به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند.

تاییدیه ساختمان سازی

کدام ساختمان ها به اخذ تاییدیه آتش نشانی نیاز دارند؟

براساس قوانین و مقررات شهرداری در شهر تهران، ساختمان هایی که بیشتر از 23 متر ارتفاع دارند نیاز است تا تاییدیه از آتش نشانی داشته باشند، که این ارتفاع از کف خیابان تا آخرین طبقه محاسبه می گردد. این ساختمان ها اداری، تجاری و…هستند که امکان بار حریق گسترده در آن ها وجود دارد

این گواهی مواردی مانند اطفاء و اعلام آتش سوزی، رعایت ضوابط ایمنی و معماری را شامل می شود. همان طور که در ابتدا اشاره کردیم برای دریافت گواهی پایان کار لازم است که ضوابط و قوانین را به شکل صحیحی رعایت کنند. در انتها باید همه ی قوانین مربوط به آتش نشانی رعایت شود. برای مورد قبول واقع شدن این پروژه ها لازم است که کارشناس سازمان آتش نشانی موارد انجام شده را تایید کرده تا جهت صدور تاییدیه اقدامات لازم انجام بگیرد.

در صورتی که ساختمان ها نسبت به اخذ تاییدیه آتش نشانی اقدام نکنند امکان دارد که ساختمان دچار نقض قوانین آتش نشانی و ایمنی باشد و در هنگام بروز حوادثی مانند آتش سوزی خطرات جبران ناپذیری را به بار آورد. د

ر صورتی که این تاییدیه دریافت نشود شهرداری برای ساختمان مورد نظر پایان کار صادر نخواهد کرد. نکته ی مهم اینکه برای دریافت سند مالکیت نیاز به پایان کار ساختمان است در این صورت سند مالکیت نیز صادر نخواهد شد.

نحوه دریافت تاییدیه آتش نشانی

برای دریافت این تاییدیه از طرف سازمان آتش نشانی شما نیاز به با کمک شرکت های مشاوره آتش نشانی دارید تا به بررسی دقیق ساختمان بپردازند. شرکت مشاوره آتش نشانی به متقاضیان کمک می کند که از روند و نحوه ی اجرای دستورالعمل ها مطلع شوند و به این طریق می توانند به شکل دقیق قوانین آتش نشانی را رعایت کنند. شرکت های مخصوص مشاوره ی آتش نشانی تا انتهای کار با متقاضیان همراه خواهند بود.

تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان بلند

فرم تاییدیه آتش نشانی

فرم تاییدیه آتش نشانی

 

این فرم تاییدیه از جانب سازمان آتش نشانی به شهرداری ارسال می شود. هنگامی که همه ی فرایندها انجام می گیرد پس از آن نوبت به بازدیدهایی می

شود که از سوی سازمان آتش نشانی صورت می گیرد. در طی این بازدیدها کارشناس آتش نشانی موظف است که فهرس

ت و فرم های مربوط به ایمنی را تهیه کرده و به پس از بررسی های لازم در صورت رعایت مقررات مورد تایید قرار دهد. فرم تاییدیه را پس از انجام این مراحل به رئیس پیشگیری حوادث ارجاع می دهند وی پس از بررسی آن را امضاء و مهر کرده و به شهرداری تحویل می دهد. شهرداری موظف است که براساس این مدرک پایان کار را برای کارفرما صادر کند.

نقطه ی قابل توجه این است که فرم مورد نظر به کمک سیستم اتوماسیون آتش نشانی به شهرداری ارسال خواهد شد. اخذ این فرم به شکل دستی برای مالک مجاز نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *