مقالات

آتش سوزی خانه

fire

مهمترین مسئله هنگام آتش سوزی این است که بدانید با مدیریت بحران چه کاری انجام بدهیم تا بتوانید جان خود و اطرافیان را نجات دهیم . مراحلی که باید انجام دهید به طوز خلاصه این است که باید آرامشتان را در مرحله ی اول حفظ کنید سپس اگر میتوانید آتش را خاموش کنید و از محل آتش سوزی به سرعت دور شوید ، در اولین فرصت با آتش نشانی تماس بگیرید . اگر خدای ناکرده آتش زیاد بود ، خودتان را روی زمین بکشید و راه خروج را پیدا کنید.بر اساس آمار هایی که منتشر شده هر سال 2500 نفر جانشان را بخاطر آتش سوزی از دست می دهند . در مرحله بعد باید دقت کنید که نکاتی در مواقع سوختگی هست که به دانستن آنها احتیاج پیدا میکنید .

عکس آتش سوزی خانه

مراحل مقابله با آتش سوزی

اگر آتش خفیفی رخ داد مثلا روی شعله ی گاز یا نور شمعی به دستمال بگیرد ، فقط کافی است کپسول آتش نشانی را بردارید و آتش را خاموش کنید . استفاده از کپسول آتش نشانی به این صورت است که شما باید نازل را بکشید ، پایه ی آتش را هدف بگیرید ، دسته را بفشارید و حرکت دستتان به حالت جارویی باشدتا کاملا آتش را خاموش کنید . نکته مورد توجه این است که کاملا آگاه باشید شعله ی دیگری وجود ندارد و دودی دیده نمیشود .

اگر شعله شدید بود برای نجات خود ، روی زمین بخوابید و به صورت سینه خیز از موقعیت خارج شوید . به این علت که اگر آتش سوزی شدید باشد سبب ایجاد دود و گازهای سمی میشود، که این گاز ها سبب سرگیجه و از دست دادن هوشیاری شود . به دنبال اولین راه خروجی و نزدیک ترین به خودتان روید ، حتی پنجره ها ، تا بتوانید اکسیژن را به ریه ها برسانید . بهتر است برای خروج به سمت در و دستیگره ها نروید ، به این علت که احتمال دارد از طرف دیگر شعله زیاد باشد و نباید از آن طرف خارج شوید .

پس از خروج از خانه یا مکانی که دچار آتش سوزی شده است ؛ به سمت مکان های امن بروید . یعنی بعضی از نقاط مانند سقف و زیرشیروانی ممکن است در اثر آتش سوزی روی شما بیفتد و به شما آسیب برساند . پس از حفظ آرامش فورا با 125 تماس بگیرید یا از دیگران بخواهید این کار را انجام دهند . نیروهای آتش نشانی به سرعت از نزدیک ترین شعبه به شما اعزام میشوند .

بیشتر بخوانید نکاتی در مورد آتش سوزی در فضای بسته

عکس آتش سوزی خانه

کارهایی که باید هنگام گیر افتادن در آتش انجام دهید

اول از همه آرامش خود را حفظ کنید ، سپس اگر درون اتاقی هستید که از بیرون آتش را حس کردید و نمیتوانید آن را مهار کنید شروع کنید به گرفتن درز های اتاق و … با پتو و لباس و هر چیزی که در دسترس دارید تا گازهای سمی و دود حاصل از آتش وارد اتاقتان نشود . حتی اگر توانستید آن ها را خیس کنید و تا بیشتر بتوانند جلوی دود را بگیرند .سپس به سرعت با 125 تماس بگیرید .

ممکن است در طبقات بالایی اتاق قرار داشته باشید در این صورت خود را به نزدیک ترین پنجره برسانید و ملافه یا هر چیزی در نزدیکی خودتان را از پنجره به سمت بیرون تکان دهید که آتش نشانان متوجه شما شوند . اصلا سعی نکنید به تنهایی خودتان را از آتش خارج کنید . خدایی نکرده ممکن است لباستان آتش بگیرد ، در این صورت به سرعت خود را روی زمین انداخته و غلت بزنید تا شعله خاموش شود . فراموش نکنید موقع آتش سوزی و غلت زدن روی زمین دستانتان رو به عنوان محافظ روی صورتتان قرار دهید .

عکس آتش سوزی خانه

 

جلوگیری از آتش سوزی

همیشه احتمال خطر را بدهید و محتاطانه رفتار کنید و ایرن را بدانید پیشگیری بهتر از درمان است . برای جلوگیری از سرایت آتش در خانه کپسول آتش نشانی را در خانه داشته باشید تا بتوان آتش را مهار کرد . وسایلی به صورت پیشرفته وجود دارد که میتواند از آتش سوزی جلوگیری کند یا به موقع شما را از آتش سوزی خبر دار کند .

در این صورت شما اجازه نمیدهید که آتش به تمام خانه سرایت کند . بعضی از هود های آشپزخانه داخلشان سنسوری وجود دارد که موقع آتش سوزی مواد پیشگیرنده ای روی گاز میریزد که آتش را متوقف کند . مورد دیگر دستگاه هشدار دود است که میتواند جانتان را نجات دهد به این صورت که قبل از پخش شدن آتش به طور عمده شما را مطلع کند .

عکس آتش سوزی خانه

برای پیشگیری از آتش سوزی پیشگام باشید

بهترین راه مقابله با آتش سوزی پیشگیری در همان مراحل اولیه است. برداشتن قدم های کوچک می تواند امنیت خانه ای که شما و عزیزانتان در آن زندگی می کنید را بالا ببرد: استفاده از شمع های ال ای دی، سیگار نکشیدن در داخل خانه، مراقبت از سیم های لخت و آگاهی دادن به فرزندانتان درباره ی خطرهایی که کبریت و فندک دارد.

الان که می دانید موقع آتش سوزی چه اقداماتی باید انجام دهید، گام بعدی این است که هر کاری می توانید انجام دهید تا پیشگیری از آتش سوزی جزو اولویت های شما باشد. به فکر سیستم امنیتی برای خانه تان باشید که خطر آتش سوزی را هم از خانه تان کم کند و به شما و اعضای خانواده تان آرامش خیال بدهد.

عکس آتش سوزی خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *