مقالات

آیا ماسک پرستاری باعث تنگی نفس می شود؟

همانطور که میدانید در شرایط بحرانی کرونا، همه ما باید از ماسک های تنفسی و پرستاری استفاده نماییم تا بتوانیم از جان خود و اطرافیانمان محافظت نماییم. ماسک های تنفسی باعث میشوند تا در هنگام بروز عطسه یا سرفه بزاق های دهانی به بیرون پرتاب نشوند.

اما در این حال تصور می‌شود که سد فیزیکی ایجادشده توسط ماسک‌ باعث آسیب‌رساندن به سیستم قلبی-ریوی با سخت شدن تنفس، تغییر جریان اکسیژن استنشاق‌شده، دی‌اکسید کربن بازدم و افزایش تنگی نفس به‌ویژه در حین فعالیت بدنی می‌شود.

پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم آیا این تصور درست است یا خیر؟!

 

 

 

آیا ماسک زدن باعث تنگی نفس می شود؟

طی تحقیقاتی که توسط گروهی از محققان آمریکایی و کانادایی انجام داده اند، به این نتیجه رسیدند که ممکن است بسیاری از افراد در هنگام استفاده از ماسک احساس تنگی نفس داشته باشند اما شواهد تجربی کمی وجود دارد که نشان ‌دهد استفاده از ماسک در طولانی مدت به‌طور قابل‌توجهی عملکرد ریه را کاهش می‌دهد، حتی اگر به هنگام ورزش‌های سنگین ماسک به‌صورت داشته باشیم.

دکتر سوزان هاپکینز، محقق ارشد این مطالعه و استاد پزشکی و رادیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه  کالیفرنیا سن دیگو اظهار کرد: ممکن است تحقیقات بیشتری مرتبط با ورزش نیاز باشد، اما تاثیرات استفاده از ماسک بر روی تنفس و بر روی گازهایی مانند اکسیژن و دی اکسید کربن (CO۲) در خون یا سایر پارامترهای فیزیولوژیکی اغلب بسیار کم هستند.

 

مزایا و معایب استفاده همزمان از دو ماسک  را بخوانید!

 

استفاده از ماسک تنفسی

حال میخواهیم یکی از این آزمایشات را با یکدیگر بررسی کنیم:

طی بررسی که محققان انجام دادند ، تغییرات سطح اکسیژن و کربن دی اکسید در افراد سالم و مبتلایان به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) قبل و در حین استفاده از ماسک را ارزیابی نمودند و به پاسخ جالبی دست پیدا کردند.

نتایج این آزمایش‌ها نشان میداد که تنفس برای افرادی که مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه هستند به طور کلی و بدون ارتباط با ماسک، سخت‌تر است و این عارضه می‌تواند به تنگی نفس یا احساس خستگی در آنها منجر شود.

به گفته این محققان آمریکایی تاثیر استفاده از ماسک و مسمومیت با گاز کربن دی اکسید حتی در افرادی با نارسایی شدید ریوی بسیار ناچیز است.

شاید از خودتان بپرسید پس نتیجه تنفس افراد سالم چگونه بود؟

آنها بیان کردند: احساس تنگی نفس هنگام استفاده از ماسک به مفهوم تغییر در تبادل گاز نیست. این اتفاق می تواند از محدود شدن جریان هوا با ماسک به ویژه هنگام نیاز به تهویه بیشتر ناشی شود. به طور مثال، اگر با سرعت بالا از یک تپه بالا بروید ممکن است دچار تنگی نفس شوید و ماسکی که خیلی سفت باشد این احساس را تشدید می‌کند.

پس در حقیقت زدن ماسک تاثیری بر روی تنفس ایجاد نمی کند، مگر آنکه از ماسک های غیر استاندار و بسیار سفت استفاده شود.

 

شاید برایتان مقاله دلایل آتش سوزی خودرو ها مفید باشد.

 

آیا ماسک زدن باعث تنگی نفس می شود؟

از چه ماسکی استفاده کنیم؟

عموم مردم باید از ماسک های پزشکی و پرستاری یک بار مصرف استفاده نمایند اما کادر پزشکی و کادر درمان باید از ماسک های مقاوم تری استفاده کنند. شما باید در بیرون از خانه خود و علل الخصوص در مکانهای شلوغی مثل: بیمارستان ها، فرودگاه ها، ایستگاههای قطار، متروها، اتوبوس های عمومی هواپیماها، قطارها، سوپر مارکت ها، رستورانها و غیره از ماسک های استفاده کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که از این ماسک ها نباید بیش از 8 ساعت استفاده نمایید، زیرا دیگر کاربردی برایتان ندارند.

لازم است بدانید که اگر در خانواده خود دارای بیــمار قرنطینه شده هستید، توصیـه می شود از ماسک های جراحی پزشـکی یا ماسک های محافظ ذرات مطابق با استانـداردهای N 99 یا به اصطلاح (فیلتر دار) استفاده کنند.

همچنین در بیمارانی که تست کرونای آنها مثبت شده است استفاده از ماسک های فیلتر دار نباید استفاده شود و ماسک های بدون فیلتر یا جراحی توصیه می گردد.

 

شما میتوانید بهترین ماسک پرستاری را از سایت جهان ایمن تهیه نمایید.

 

تحمل ماسک برای بیماران تنفسی و بیماران مبتلا به آسم

همانطور که گفتیم افراد مبتلا به آسم یا افرادی که از بیماری انسداد مزمن ریه، فیبروز ریه یا برونشیت رنج می‌برند انتخاب ماسک بسیار مهم است. تحمل ماسک‌هایی که گرمازایی بالایی دارند مانند ماسک‌های فیلتردار ffp2 در طولانی‌مدت بسیار سخت می باشد. اما برای این افراد استفاده از ماسک‌های جراحی مناسب می باشد. اما بهتر است چند مدل ماسک را امتحان نمایند و ماسک مناسب خود را انتخاب کنند.

استفاده از ماسک در گرما

شاید برایتان مقاله انواع محصول و خاموش کننده های آتش مفید باشد.

 

مشکلات ناشی از زدن ماسک در گرما

متأسفانه با افزایش دمای هوا و گرمتر شدن آن، زدن ماسک مانع از تهویه بدن می‌شود و ممکن است حالت دم کرده ای در ماسکتان ایجاد شود و همین باعث میشود تا گرمای درون بدن شما بالا رود. پس حتما به این موضوع توجه داشته باشید که در این مواقع از ورزش کردن پرهیز کنید.

4 دیدگاه در “آیا ماسک پرستاری باعث تنگی نفس می شود؟

  1. مهری ماهر گفت:

    وای واقعا ممنونم ازتون من همش وقتی میخواستم ماسک بزنم استرس اینو داشتم که نکنه ماسک باعث تنگی نفس بشه و بعدا دچار مشکل بشم.

    1. manager.f گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله هیچ مشکلی براتون ایجاد نمیشه و ممنون از اینکه نظرتون رو باهامون به اشتراک گذاشتین.

  2. صالح ابوذر گفت:

    فیلم پرستاره که اونهمه ماسک زد که ثابت کنه ماسک پرستاری باعث تنگی نفس نمیشه ادم واقعا جالب بود. ممنون

    1. manager.f گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از اینکه ویدیو رو مشاهده کردین و نظرتون رو باهامون به اشتراک گذاشتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *