مقالات

معایب و مزایای استفاده همزمان از دو ماسک در کرونا

استفاده از دو ماسک-همزمان روی یکدیگر

اگر به تازگی به اخبار گوش داده باشید حتما به گوشتان خورده که برای جلوگیری بهتر از نفوذ ویروس کرونا، بهتر است از دو ماسک تنفسی استفاده نمایید. اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا این روش ماسک زدن باعث تنگی نفس می شود یا خیر؟ پس با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا از مزایا و معایب این روش اطلاع پیدا کنید.

 

مزایای استفاده همزمان از دو ماسک در دوران کرونا

با توجه به شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن آن، بسیاری از افراد به هنگام حضور در اماکن عمومی از دو ماسک به صورت همزمان استفاده می کنند. محیط هایی مانند مترو، بازار، بیمارستان و… از جمله محیط هایی هستند که به شدت در معرض آلودگی های بسیار زیادی قرار دارند.  طبق بررسی محققان استفاده از یک ماسک مناسب و استاندارد می تواند تا 85 درصد از انتقال ویروس کرونا جلوگیری کند. حال اگر از دو ماسک به صورت همزمان استفاده کنیم این مقدار به 89 درصد افزایش پیدا می کند.

به طور کلی استفاده همزمان از یک ماسک پزشکی و یک ماسک پارچه ای می تواند نقش بسیار موثری در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا داشته باشد. علاوه بر اینکه شما می توانید با استفاده از ماسک پارچه ای و ماسک پزشکی از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنید، باید دقت داشته باشید تا ماسک ها به صورت کاملا استاندارد و مناسب بر روی صورت شما قرار بگیرند.

استفاده از دو ماسک همزمان

در روش صحیح ماسک زدن خوب است این موضوع را مد نظر داشته باشیم که باید بینی و دهان ما به طور کامل پوشیده شود. اگر قصد دارید از دو ماسک به صورت همزمان استفاده کنید، می توانید از یک لایه ماسک پارچه ای و یک لایه ماسک پزشکی استفاده کنید.حتی می توانید از دو لایه ماسک پارچه ای مرغوب و قابل شستشو نیز استفاده کنید.

 

خرید تجهیزات ایمنی از جمله شیلد محافظتی

 

معایب استفاده همزمان از دو ماسک چیست؟

امروزه شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از افراد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا از دو لایه ماسک پزشکی و پارچه ای استفاده می کنند. این روش تقریبا تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از انتقال و شیوع ویروس دارد اما باید استفاده از ماسک به صورت صحیح انجام شود.

یکی از معایب استفاده همزمان از دو ماسک با هم، امکان جابجایی آن و خطر انتقال بیشتر آلودگی است. در صورتی که شما از دو عدد ماسک برای محافظت بیشتر استفاده کنید، قطعا فشار بیشتری بر روی بینی و صورت خود احساس می کنید. این موضوع باعث می شود تا در شما به نوعی حس کلافگی به وجود بیاید و در نتیجه بخواهید ماسک را کمی جابجا کنید و یا با دست خود آن را تکان دهید. این موضوع می تواند برای شما کمی خطر آفرین باشد.

علاوه بر این موضوع، استفاده همزمان از دو لایه ماسک می تواند قدری تنفس را برای شما سخت تر کند. در نتیجه شما تمایل دارید که این ماسک ها را قدری از روی صورت خود بردارید و هوای تازه را استشمام کنید.

قبل از هر چیزی باید به شما بگوییم که اگر تحمل استفاده از دو لایه ماسک را ندارید، بهتر است از انجام این کار صرف نظر کنید. زیرا نه تنها این کار نمی تواند از شما در برابر ویروس محافظت کند، بلکه خطر آلودگی را نیز افزایش می دهد. بنابراین قبل از اینکه تصمیم بگیرید از دو لایه ماسک استفاده کنید، طرز استفاده صحیح آن را یاد بگیرید.

استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتقال کرونا

 

شاید برایتان جالب باشد تجهیزات ایمنی آتش نشان ها را بشناسید!

 

 

باورهای غلط در مورد استفاده همزمان از دو لایه ماسک

در تمام موارد خبرهای ضد و نقیض باعث می شود تا افراد دچار اشتباه و گمراهی شوند. در مورد طرز صحیح استفاده از ماسک و استفاده همزمان از دو ماسک نیز بازار بحث و گفتگو بسیار داغ است. بسیاری از افراد معتقدند که استفاده همزمان از دو لایه ماسک می تواند اکسیژن رسانی به ریه ها را تضعیف کند. این باور جزو باورهای غلط و بدون صحت علمی است.

استفاده از دو لایه ماسک همزمان به هیچ عنوان اکسیژن رسانی را تضعیف نمی کند. ماسک های پزشکی همگی دارای فیلتر های مناسب و استاندارد هستند و اکسیژن رسانی را به خوبی انجام می دهند. با استفاده از ماسک های پارچه ای نیز می توان به راحتی نفس کشید.

طی استفاده همزمان از دو لایه ماسک، ماسک رویی (پارچه ای) همانند یک لایه محافظ عمل می کند و ماسک زیرین (پزشکی فیلتردار) توسط فیلتر، از ورود میکروب ها و آلودگی ها به داخل ماسک جلوگیری می کند. طی این اقدام هیچ گونه تنگی نفس برای فرد به وجود نخواهد آمد.

 

ماسک فیلتردار پزشکی

یکی دیگر از باورهای غلط در مورد استفاده همزمان از دو ماسک به مدت طولانی، مسمومیت با دی اکسید کربن است. این شایعه افراد زیادی را نگران کرده است. کسانی که در اماکن عمومی فعالیت می کنند و مجبور هستند مدت طولانی را در این اماکن بمانند، می توانند بدون ترس از مسمومیت از دو لایه ماسک استفاده کنند و به این اخبار توجه نکنند. استفاده همزمان از دو لایه ماسک تنها محافظت در برابر آلودگی و ویروس را افزایش می دهد.

تنها موضوعی که می تواند در استفاده همزمان از دو لایه ماسک کمی نگران کننده باشد، طرز استفاده نامناسب و غیر صحیح از ماسک است. اگر شما به درستی از ماسک استفاده کنید و آن را مدام با دستانتان جابجا نکنید، یقین داشته باشید که هیچ گونه آلودگی و ویروسی به درون ماسک های شما راه پیدا نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *