مقالات

تجهیزات جعبه آتش نشانی | روش نصب و بهترین قیمت

تجهیزات جعبه آتش نشانی

گاهی در زمان وقوع آتش سوزی جان افراد زیادی به وجود تجهیزات جعبه آتش نشانی وابسته می شود. همه شما این جمله را شنیده اید که حادثه هیچگاه خبر نمی دهد. آتش سوزی نیز یکی از اتفاقاتی است که هرگز نمی توان آن را پیش بینی کرد، اما می توان از سیستم اعلام حریق و سیستم اطفاء حریق که جعبه آتش نشانی یکی از ارکان اصلی آن است، در ساختمان سازی استفاده کرد.

مشاهده جدیدترین تجهیزات اعلام حریق

تجهیزات جعبه آتش نشانی شامل چه چیزهایی می شود؟

همانطور که جعبه کمک های اولیه پزشکی در ثانیه های حساس می تواند جان یک بیمار را نجات دهد تهیه و نصب تجهیزات جعبه آتش نشانی در ساختمان می تواند برای لحظات اولیه حادثه نقش بسیار تعیین کننده ای داشته باشد. با دسترسی به تجهیزات جعبه آتش نشانی می توان جلوی گسترش آتش را تا رسیدن ماشین آتش نشان گرفت یا مسیر را برای عبور افراد آماده کرد.

در گذشته استفاده از سیستم اطفاء حریق و نصب تجهیزات جعبه آتش نشانی اختیاری بوده است، اما امروزه یکی از مجوز های مهم در پایان کار ساختمان، مجتمع های بزرگ و … نصب سیستم اطفاء حریق است. لوازم و تجهیزات جعبه آتش نشانی به شرح زیر می باشد:

  • کپسول آتش نشانی

وجود کپسول آتش نشانی در میان تجهیزات این جعبه از بقیه تجهیزات مهم تر است. زیرا ممکن است در لحظه آتش سوزی آب قطع شده باشد، در این صورت با کپسول آتش نشانی می توان آتش را به کلی خاموش کرد یا از انتشار آن جلوگیری شود. اما استفاده از آن کاملا اختیاری است.

طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی را یاد بگیرید و یک بروشور که طریقه استفاده از آن را توضیح داده است در کنار کپسول قرار دهید. تاریخ مصرف کپسول آتش نشانی را چک کنید و در صورت انقضاء شارژ مجدد نمایید. در آن معمولاً از co2 ، پودر و گاز استفاده می شود.

جعبه آتش نشانی خانگی

  • شیلنگ و قرقره

لوازم و تجهیزات جعبه آتش نشانی باید بسیار مرغوب و باکیفیت باشد. زمان استفاده از شیلنگ کاملاً از دور قرقره باز شود تا آب بهتر جریان داشته باشد، زیرا اگر شیلنگ دور قرقره باشد و همزمان آب را باز کنند ممکن است باعث ترکیدگی لوله بشود.

قرقره و شیلنگ هوزریلی: از جنس PVC ساخته شده و طریقه استفاده از آن بسیار آسان است. به وسیله هرزگردی برنجی که در وسط قرقره قرار دارد آب لوله تامین می شود. طول لوله معمولاً بیش از 20 متر و قطر لوله کم کمتر از 19 میلیمتر است. جنس PVC از نوع برزنتی بهتر است. عمر طولانی تری دارد و گران تر است.

قرقره و شیلنگ برزنتی: از جنس برزنت ساخته است. برای استفاده از آن بهتری است آموزش ببینید. دبی خروجی آب از نمونه قبلی بسیار بیشتر است. برای باز کردن آب از شیر مخصوص استفاده می شود. سایز شیلنگ و قرقره بین 1.2-1 یا 2-1.2 اینچ است. در آتش سوزی های بزرگ از این نوع استفاده می شود.

شیلنگ و کوپلینگ آتش نشانی: در جعبه هایی استفاده می شود که جنس شیلنگ و قرقره آن برزنتی باشد. به وسیله کوپلینگ، شیلنگ را به شیر آب که در داخل جعبه قرار دارد متصل می کنند. شیلنگ نباید خم یا تا خورده باشد زیرا باعث می شود انتقال آب در طول مسیر دچار مشکل شود.

روش نصب تجهیزات جعبه آتش نشانی

اولین نکته ای که باید هنگام نصب تجهیزات جعبه آتش نشانی توجه کنید این است که رنگ جعبه قرمز باشد. بهتر است جنس جعبه آتش نشانی از استیل باشد تا دچار خوردگی و زنگ زدگی نشود و از محتویات جعبه محافظت کند.

باید به ابعاد جعبه دقت داشته باشید. ارتفاع، عرض و عمق در ابعاد جعبه استاندارد (74 ، 69 ، 15 تا 20 سانتیمتر) باشد. جعبه ها در دو نوع ایستاده و افقی تولید می شود.

سایر محصولات جهان ایمن : ماسک پرستاری

محل نصب جعبه حداکثر بین 1.2 تا 1.3 متر از کف ساختمان فاصله داشته باشد. جعبه آتش نشانی را می توان روی دیوار یا داخل دیوار نصب کرد. همه افراد باید به تجهیزات جعبه آتش نشانی دسترسی داشته باشند. این تجهیزات معمولاً در کنار درب ورودی ساختمان ها، پاگرد ها، راهرو های اضطراری نصب می‌شوند ( نباید مانع عبور و مرور شود).

جعبه آتش نشانی توکار

قیمت جعبه آتش نشانی

تجهیزات جعبه آتش نشانی باید در جای مناسب نصب شوند، زیرا ورودی آب باید در جای مناسب قرار گیرد تا به راحتی با شیلنگ اتصال برقرار کند.

محتویات جعبه آتش نشانی را خارج و جعبه را به صورت توکار یا روکار بر روی دیوار نصب کنید. اگر توکار است باید ابتدا یک کلاف فلزی تهیه کرده و در دیوار قرار دهید تا بتواند جعبه را نگه دارد، سپس با پیچ و رولپلاک آن را محکم کنید. اما اگر روکار است از چهار عدد رول بولت HSA سایز m6 استفاده شود.

یکبار تجهیزات جعبه آتش نشانی، جریان ورودی آب و اتصالات شیلنگ را امتحان کنید تا از نبود نشتی و دیگر اشکالات مطمئن شوید. اگر شیلنگ شما برزنتی است باید از شیر و کوپلینگ استفاده شود. بهترین قیمت برای جعبه آتش نشانی به چند عامل بستگی دارد:

  • جنس جعبه
  • وجود کپسول آتش نشانی (اختیاری)
  • نوع شیلنگ و تاثیر آن در قیمت (شیلنگ برزنتی ارزان تر است)

جعبه آتش نشانی دوقلو

در پایان باید گفت ممکن است تمایل به تهیه جعبه و تجهیزات جعبه آتش نشانی نداشته باشید اما مجوز پایان کار ساختمان باید تاییدیه آن را داشته باشد. نکته بسیار مهم اهمیت دادن به جان افراد است لذا پیشگیری بهتر از درمان است و انسان عاقل خود را برای هر نوع پیش آمد آماده می کند. توصیه می کنیم از بهترین تجهیزات استفاده کنید تا در صورت نیاز دچار سردرگمی نشوید.

مقالات مرتبط : روش های خاموش کردن آتش | تجهیزات ایمنی آتش نشان ها | آشنایی با سیستم های اعلام حریق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *