مقالات

تجهیزات سیستم های اطفاء حریق اتوماتیک

اطفا حریق اتوماتیک

امروزه  با بروز حوادث غیرمترقبه و ناگوار، انواع سیستم‌های ایمنی و امنیتی در ساختمان‌های بزرگ و تازه‌ساز تعبیه می‌شوند که اکثر این سیستم‌ها از عواقب و خطرات وارد بر جان و مال افراد تا حد زیادی می‌کاهد. شرکت‌ها و تولیدکنندگان بسیاری با عرضه تجهیزات ایمنی و اجرای آن، سعی در ایمن‌سازی بناها و سازه‌های مختلف دارند. مجموعه ما با عرضه انواع تجهیزات ایمنی و اطفاء حریق دستی و اتوماتیک، فروش لوازم و تجهیزات با کیفیت مربوط به انواع سیستم اطفاء حریق اتوماتیک را به صورت آنلاین آغاز کرده است.

 

اطفاء حریق اتوماتیک CO2

 

سیستم اطفای حریق اتوماتیک چیست؟

حوادث و اتفاقات غیرمترقبه جزء جدایی‌ناپذیر از هر جامعه و اجتماعی می‌باشند و در این ‌میان حریق و آتش‌سوزی از آن دسته وقایعی است که بسیار ناگوار بوده و آسیب‌ و صدمات جبران‌ناپذیر بیشتری را بر افراد و مال آن‌ها وارد می سازد. سیستم اطفاء حریق، اقدامات لازم به ‌منظور جلوگیری از گسترش آتش و کنترل و خاموش کردن آن می باشند، به‌ طوری‌که آسیب وارد شده بر جان و مال افراد به حداقل ممکن برسد. در تجهیزات آتش نشانی سیستم های اطفاء حریق، به طور کلی در دو دسته کلی: سیستم اطفاء حریق اتوماتیک و دستی گنجانده می شوند.

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک به سیستمی گفته می‌شود که عملیات مهار سازی و خاموش کردن آتش به‌صورت کاملا اتوماتیک و بدون دخالت انسان انجام می گیرد. ازآنجایی‌که در حین بروز حادثه سرعت‌عمل نقش مهم و اساسی دارد، این سیستم‌ها از تجهیزات و امکاناتی تشکیل شده‌است که به واسطه نشانه‌هایی که توسط حسگرها از محیط دریافت می کند، آتش‌سوزی را تشخیص داده و عملیات مهار و خاموش سازی را به‌صورت اتوماتیک انجام می دهد. بنابراین در این سیستم نه تاخیر فعالیت انسانی دخیل است و نه خطری جان انسان ها را تهدید می کند و به‌همین دلیل بسیار پرکاربرد می باشد.

 

انواع سیستم اطفاء حریق اتوماتیک

بطور کلی سیستم اطفاء حریق اتوماتیک را با توجه به موادی که برای خاموش کردن و مهارسازی آتش به کار برده می‌شود می توان به پنج دسته کلی زیر طبقه بندی کرد:

  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی: این سیستم از متداول‌ترین سیستم‌های اطفاء حریق می‌باشد که در اکثر ساختمان‌ها و مکان‌های عمومی از آن استفاده می‌شود. این سیستم به نام سیستم اسپرینکلر شناخته می شود که از طریق لوله‌کشی و مخازن آب، در هنگام آتش‌سوزی آب‌رسانی انجام‌شده و بر روی آتش ریخته می‌شود و آن را مهار و خاموش می کند.
  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گازی: در محیط‌هایی که امکان خاموش کردن آتش با آب وجود ندارد از این سیستم استفاده می‌شود. گازی که نقش مهار کردن آتش را برعهده دارد، از هیدروکربن‌های هالوژن تشکیل شده‌است.

در واقع در محیط‌هایی که جریان الکتریسیته وجود داشته یا اتاق‌های کنترل و یا جایی‌که سیم‌کشی برق وجود دارد و مهار با آب خطرآفرین خواهد بود، از این سیستم استفاده می‌شود.  علاوه‌برآن مخازن آب وزن بیشتری نسبت‌به مخازن گازی دارند و در مکان هایی همچون هواپیماها و زیردریایی‌ها هلیکوپترها که محدودیت وزن وجود داشته باشد، از تجهیزات اطفاء حریق اتوماتیک گازی استفاده می‌شود.

  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک پودری (آیروسل): در این سیستم که ترکیبی از گاز و پودر می‌باشد، هنگامی‌که حسگرها وجود آتش و بروز خطر را تشخیص دهند، کپسول‌های آیروسل را فعال کرده و این کپسول‌ها از طریق نازل پودر موردنظر را بر روی آتش ریخته و آن را خفه کرده و خاموش می‌کند. این ذرات نسبت ‌به ذرات شیمیایی دیگر که در خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار می‌گیرند، اثر مخرب کمتری داشته و برای مناطقی که سیم‌کشی حساس دارند از جمله اتاق سرور، اتاق سیستم‌های مخابراتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پودر آیروسل متراکم از کربنات پتاسیم تشکیل شده‌است.
  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک فوم: در این روش برای مهار آتش از ترکیب آب و فوم استفاده می‌شود. از طریق نازل بر روی محل آتش‌سوزی ریخته، بر روی سطح مایع مشتعل قرار گرفته و مانع رسیدن اکسیژن به آن می‌شود و درعین‌حال باعث خنک شدن آن شده و آتش را مهار می‌کند.

 

اطفا حریق اتوماتیک

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک پودری (آیروسل)

 

  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک مه یا پودر (Water Mist): در این سیستم اطفاء حریق، آب به شکل مه پاشیده می‌شود.در این روش آب به قطرات بسیار ریزی در محیط پخش می‌شود. همین قطرات ریز با پاشش شدید خود سبب خنک شدن محیط شده و باعث می‌شود که حرارت محیط کم شود و در مرحله بعد بخار آب تولید شده مانع از رسیدن اکسیژن به محل آتش‌سوزی شده و در نهایت منجر به خاموش شدن آن می‌شود.
  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیکVortex: در این سیستم از ترکیب آب و نیتروژن برای خاموش کردن آتش استفاده می‌شود. ذرات بسیار ریز آب که در هنگام خروج از نازل با نیتروژن ترکیب شده و سبب خنکی محیط می گردد، نیتروژن نیز میزان اکسیژن‌رسانی به آتش را به حداقل ممکن می‌رساند.

 

ووتکس

 

روش های مهار آتش

چنانچه بر سر عوامل آتش زا مانعی قرار داده شود، آتش مهار شده و خاموش می گردد. روش هایی که برای مهار آتش موثر هستند به چهار دسته زیر طبقه بندی می شوند:

  • سرد کردن آتش: یکی از روش‌های مهار آتش که از متداول‌ترین و معمول‌ترین روش ها می باشد، سرد کردن آتش است.
  • خفه کردن آتش: به‌معنای نرسیدن اکسیژن به آتش می‌باشد. ماده اصلی که سبب شعله‌ور شدن آتش می‌شود اکسیژن است. بنابراین با محدود کردن میزان اکسیژن رسانی به آتش، از پیشروی آن جلوگیری می کند.
  • از بین بردن مواد مشتعل و یا موادی که در گسترش آتش نقش دارند: در بسیاری از آتش‌سوزی‌ها وجود مواد اشتعال زا در مسیر آتش سوزی و یا وجود الیاف، پارچه، کاغذ و چوب سبب می‌شود که آتش گسترش پیدا کند، با از میان برداشتن این مواد از پیشروی آتش جلوگیری می شود.
  • کنترل نمودن واکنش‌های زنجیره‌ای: به کمک بعضی از ترکیبات و مواد جامدی چون جوش شیرین می توان بسیاری از واکنش های زنجیره ای که سبب گسترش آتش می شوند را کنترل و مهار کرد.

 

مقالات مرتبط :

تجهیزات جعبه آتش نشانی ، روش نصب و بهترین قیمت |مراکز فروش لوازم سیستم اطفاء حریق سقفی |

جدیدترین خطاهای سیستم اعلام حریق+ روش های برطرف کردن آن ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *