مقالات

جدیدترین خطاهای سیستم اعلام حریق+ روش های برطرف کردن آن ها

جدیدترین خطاهای سیستم اعلام حریق

اگر در محل کارتان و یا منزلتان سیستم اعلام حریق نصب باشد، گاهی ممکن است دچار خطای سیستم اعلام حریق شوید. یکی از اصول مهم در تجهیز ساختمان های چند طبقه، اماکن تجاری، تفریحی و … نصب سیستم اعلام حریق است. زیرا در صورت وقوع حادثه می توان حریق را در همان لحظات اولیه کنترل کرد و خسارت های جانی و مالی را کاهش داد.

سیستم اعلام حریق بسیار حساس است و وظیفه مهم اعلام خطر را به عهده دارد اما گاهی دچار خطا می شود، در نتیجه آژیر به صدا در می آید.

در زمان انتخاب سیستم اعلام حریق باید سیستمی را انتخاب کنید که درصد خطای سیستم اعلام حریق در آن بسیار کم باشد و با ساختمان مورد نظر سازگار باشد. در هنگام نصب یک اتاق مجزا برای کنترل سیستم مرکزی اطفاء حریق در نظر گرفته شود.گاهی اوقات با یک دلیل کاذب سیستم اخطار می دهد و آلارم به صدا در می آید. در ادامه انواع خطای سیستم اعلام حریق را شرح خواهیم داد.

 

خطاهای سیستم اعلام حریق

 

انواع خطاهای سیستم اعلام حریق کدام اند؟

گاهی ممکن است آژیر اعلام حریق به صدا دربیاید اما هیچ گونه آتش ‌سوزی رخ نداده باشد و صرفا بر اثر یک خطا آژیر به صدا در آمده باشد خطای سیستم اعلام حریق می گویند.

چهار نوع خطای سیستم اعلام حریق وجود دارد:

  • خطا ناشی از اشتباه شستی، پنل یا دتکتور: خطای سیستم ممکن است ناشی از خرابی تجهیزات، سوختن دتکتور، جریان باد و … باشد که آژیر را به صدا در می آورد.
  • خطا ناشی از عوامل ناخواسته: هر نوع عامل بغیر از آتش که دود یا بخار داشته باشد (بخار آب، دود ناشی از پخت و پز، دود ماشین و …) ممکن است آژیر خطر را به صدا درآورد. آسیب زدن به شستی به صورت عمد یا غیر عمد خطای سیستم اعلام حریق محسوب می شود.
  • خطای سیستم اعلام حریق ممکن است به علت نصب اشتباه سیستم اعلام حریق باشد که توسط افراد غیر متخصص انجام شده است.
  • بعضی افراد برای صفر کردن خطای سیستم اعلام حریق حساسیت دتکتور را کاهش می دهند اما این موضوع کاملاً اشتباه است.

 

خرید دتکتور حرارتی ثابت، دتکتور دودی مستقل

 

تعمیرکار دتکتور

 

 روش های برطرف کردن خطای اعلام حریق

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که سیستم اعلام حریق باید توسط افراد متخصص و با تجربه نصب شود زیرا هر گونه بی تجربگی باعث می شود که سیستم در زمان حساس اعلام خطر نکند یا در سیستم خطا ایجاد کند.

در مدت زمان مشخص و استاندارد تجهیزات جعبه آتش نشانی را چک کنید تا از بروز خطا جلوگیری شود:

  • بازدید هفتگی: به صورت تصادفی از شستی ها تست بگیرید. از سالم بودن باتری ها، منبع تغذیه و… اطمینان داشته باشید.
  • بازدید شش ماهه: تمام تجهیزات اعلام حریق بررسی شود، تا در شستی، دتکتور، فلاشر، اتصالات، آژیر و … اشکال وجود نداشته باشد.
  • بازدید سالانه: همه اجزای سیستم مانند برد ها، مدار های داخلی، باتری پشتیبان باید مطابق با روش های استاندارد تمیز شوند.

از سیستم اعلام حریق پیشرفته و آدرس پذیر استفاده کنید تا خطای سیستم اعلام حریق به کمترین حد ممکن برسد. در این سیستم به همه آشکارساز ها، دتکتورها و شستی ها یک آدرس نرم افزاری مخصوص داده می شود.

دتکتور دودی

بررسی تولید تجهیزات آتش نشانی در سطح کشور

عملکرد آن به این صورت است که علاوه بر زون بندی، همه قطعات دارای آدرس و کد مشخص هستند. در زمان حریق هر دو عامل (زون بندی، دادن آدرس) باعث می شود تا محل دقیق حادثه درست تشخیص داده شود. این حادثه ممکن است واقعی باشد یا بر اثر خطای سیستم اعلام حریق به وجود آمده باشد. سیستم در حالت آماده باش قرار دارد و به محض اعلام خطر آدرس دقیق شستی و دتکتور ها ارسال می شود.

 

آدرس دهی به چند صورت انجام می شود:

 

  • آدرس دهی خودکار
  • آدرس دهی فیزیکی
  • آدرس دهی دستی

نکته آخر اینکه باید دتکتورها تست و آزمایش (تست دودی) شوند. این تست هر چهار سال یکبار انجام می شود. در زمان اتمام تست یک برچسب که تاریخ تست آخر روی آن درج شده را بر روی دتکتور می چسبانند.

 

 

آشنایی با انواع سیستم اعلام حریق

 

استفاده از قطعات به روز و پیشرفته

پیشنهاد می کنیم از سیستم و قطعات پیشرفته استفاده کنید تا خطای سیستم اعلام حریق و آلارم کاذب به حداقل ممکن برسد. قطعات پیشرفته شامل:

دتکتور های حرارت بی سیم: از این مدل در مکان هایی مثل آشپزخانه که بخار زیاد است استفاده می شود. از دو فناوری به طور همزمان در دتکتور استفاده می شود، شامل:

  • عملکرد بر اساس بالا رفتن دما از یک میزان ثابت
  • عملکرد تغییر غیرعادی دما در یک رنج زمانی

هر دو عامل باعث می شود سیستم اعلام حریق به طور دستی فعال شود.

 

خطای سیستم اعلام حریق

 

سیستم بی سیم: اعلام حریق به دو صورت دستی (شستی) و اتوماتیک (به وسیله آشکارساز ها) کار می کند. در محل هایی که عبور و مرور زیاد است استفاده از اعلام دستی حریق ضروری است.

دتکتور دود بی سیم: دتکتور بی سیم  دارای یک سیستم خودکار و الگوریتم جبران سازی هوشمند است. میزان آلودگی دتکتور، سطح اعلام هشدار دتکتور و دامنه حساسیت دتکتور ها را بررسی می‌کند و با شرایط محیط تطبیق می دهد.

 

خطای سیستم اعلام حریق در همه مکان ها تفاوت چندانی با هم ندارند و تقریباً شبیه به هم اتفاق می افتد،  اما کاهش و به صفر رساندن خطای سیستم اعلام حریق است که اهمیت دارد.

سعی کنید از بروز ترین تجهیزات اعلام حریق استفاده کنید تا سیستم به درستی و در زمان حساس اعلام خطر کند و میزان خطا نزدیک به صفر باشد. در زمان نصب از افراد متخصص کمک بخواهید زیرا یکی از عوامل کاهش خطای سیستم اعلام حریق استفاده از افراد متخصص است.

 

محصولات و مقالات مرتبط: تجهیزات ایمنی آتش نشانان  |  تجهیزات ایمنی  |  ماسک sui zhian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *