مقالات

مراکز فروش لوازم سیستم اطفاء حریق سقفی

مراکز فروش سیستم اطفا حریق

امروزه  با بروز حوادث غیرمترقبه و ناگوار، انواع سیستم‌های ایمنی و امنیتی در ساختمان‌های بزرگ و تازه‌ساز تعبیه می‌شوند که اکثر این سیستم‌ها از عواقب و خطرات وارد  بر جان و مال افراد تا حد زیادی می‌کاهد. شرکت‌ها و تولیدکنندگان بسیاری با عرضه تجهیزات ایمنی و اجرای آن، سعی در ایمن‌سازی بناها و سازه‌های مختلف دارند. مجموعه ما با عرضه انواع تجهیزات ایمنی و اطفاء حریق اتوماتیک و دستی ، فروش لوازم و تجهیزات با کیفیت مربوط به سیستم اطفاء حریق سقفی را به صورت آنلاین آغاز کرده است.

 

اسپرینکلر

سیستم اطفا حریق چیست؟

حوادث و اتفاقات غیرمترقبه جزء جدایی‌ناپذیر از هر جامعه و اجتماعی می‌باشند و در این ‌میان حریق و آتش‌سوزی از آن دسته  وقایعی است که بسیار ناگوار بوده و آسیب‌ و صدمات جبران‌ناپذیر بیشتری را بر افراد و مال آن‌ها وارد می سازد. سیستم اطفاء حریق بطور کلی به اقدامات لازم به ‌منظور جلوگیری از گسترش آتش و کنترل و خاموش کردن آن گفته می‌شود، به‌ طوری‌که آسیب وارد شده بر جان و مال افراد به حداقل ممکن برسد.

تاریخچه سیستم اطفاء حریق

سیستم‌های اطفاء حریق انواع مختلفی دارند که در دو طبقه بندی کلی قرار داده می شوند: دستی و اتوماتیک در سیستم‌های دستی همچون کپسول‌های آتش‌نشانی، اطفاء حریق با حضور انسان انجام می‌شود، اما در سیستم‌های اتوماتیک، با قرار دادن سنسورها و حسگرهایی که بروز آتش سوزی را تشخیص می دهند، اطفاء حریق به‌صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد. یکی از روش های مهار آتش به صورت اتوماتیک، بسیار پرکاربرد و با کارایی بالا، سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر‌ یا آب افشان است. این سیستم اطفاء حریق سقفی ، از یک منبع آب تشکیل شده‌ است که از آن انشعاباتی به بخش‌های مختلف ساختمان یا محل تجاری یا فضاهای بزرگ انتقال داده می‌شود و بر سر راه آن‌ها اسپرینکلر‌ها یا همان دوش های آب قرارداده می‌شود. میزان آب و فشاری که باید داشته باشد به گونه‌ای است که آب‌رسانی به منطقه آتش‌سوزی به بهترین نحو و با کیفیت عالی انجام می‌گیرد.

تاریخچه سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر‌ به زمان لئوناردو داوینچی برمی‌گردد. اما طراحی زمان او به ‌صورت اتوماتیک نبوده و توسط انسان قابل‌کنترل بوده است. پس‌از آن در سال 1881 آقای فردریک گرینل طرح پارمالی را باز هم گسترش داده و بهینه کرد و این سیستم اسپرینکلر‌ها را به نام خود به ثبت رسانده و سیستم اطفاء حریق دیسک شیشه‌ای را ثبت کرد که همان مکانیزمی بوده است که امروزه از آن به این سادگی استفاده می‌شود.

در گذشته و تا قبل‌از سال 2000 این سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر‌ فقط برای حفاظت از ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفت اما با گذشت زمان و با توجه به اثرات و نتایج بسیار خوبی که از دستگاه حاصل شد، در بسیاری از اماکن عمومی ازجمله سالن های آمفی‌تئاتر، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و … این تجهیزات ایمنی به‌صورت اجباری اجرا می شوند.

با توجه به مطالب عنوان‌شده در بالا، بهترین زمان تعبیه سیستم اطفاء حریق سقفی اسپرینکلر‌ در ساختمان های نوساز، زمانی است که ساختمان هنوز تکمیل‌نشده و در مورد ساختمان‌های قدیمی، بهترین زمان هنگام بازسازی ساختمان است. در هنگام نقشه‌کشی و طراحی ساختمان چنانچه این مسئله مد نظر قرار داده شود، نصب لوازم مورد نیاز از جمله دتکتور حرارتی، مخزن و لوله‌کشی‌های آب، آب فشان های اسپرینکلر‌ به بهترین شکل انجام می شود. میزان فشار و دبی موجود در شبکه بسیار اهمیت دارد و طبق آن مخزن آب مناسب انتخاب می‌گردد. لازم به ذکر است که وجود این سیستم اطفاء حریق سقفی بدون در نظر گرفتن حجم مخزن آب و یا میزان فشار و لوله‌کشی مناسب، چندان موثر نبوده، به خوبی عمل نکرده و در مهار آتش عملکرد مناسبی نداشته باشد.

اسپرینکلر سقفی

انواع سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر

سیستم اطفاء حریق سقفی اسپرینکلر در چهار دسته طبقه‌بندی می شود که هر کدام بسته به محیط اجرایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.:

  • سیستم‌ لوله تر: در این سیستم اسپرینکلر به شبکه مخزن آب متصل است و با فعال شدن آن‌ها آب فورا تخلیه می‌شود و فوران می‌کند.
  • سیستم‌ لوله خشک: در این سیستم، اسپرینکلر به شبکه هوای تحت فشار متصل است و به‌محض فعال شدن اسپیکر هوا تخلیه‌شده و بعد از آن راه ورود آب باز می‌شود و به‌این‌ترتیب آب از طریق شبکه لوله‌کشی از مخزن به محل آتش‌سوزی سرازیر می‌گردد.
  • سیستم‌ پیش عملگر: در این سیستم اسپرینکلر را به شبکه لوله‌کشی محتوی هوای تحت فشار یا هوای بدون فشار متصل است و دستور باز شدن و فعال شدن اسپرینکلر از طریق دتکتور حرارتی و یا سیستم اعلام حریق نصب‌شده در محل صادر می‌گردد.
  • سیستم‌ سیلابی: در این سیستم اسپرینکلر به لوله‌کشی آب متصل است و به مخزن می‌رسد اما دستور باز شدن شیر آب و سرازیر شدن آن توسط دتکتور حرارتی و یا از طریق سیستم‌های اعلام حریق دیگر صادر می‌شود.

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک CO2

یک سیستم اطفاء حریق سقفی دیگر، سیستم اطفاء حریق اتوماتیک CO2 می‌باشد. گاز CO2یکی از متداول‌ترین گازهای مهارکننده آتش است که با پایین آوردن سطح اکسیژنی که به آتش می‌رسد و با سرد کردن اطراف آتش باعث خاموش شدن و مهار آن می‌گردد.

در واقع در این سیستم اطفاء حریق سقفی از لوله‌کشی‌هایی که در سقف تعبیه می شود، استفاده می گردد. اما به‌جای آب به مخزن گاز CO2 متصل می‌شود. از این سیستم اطفاء حریق بیشتر در محیط‌هایی استفاده می‌شود که انسان در آن فعالیت ندارد چرا که انسان در مجاورت با این حجم از گاز دچار خفگی شده و از دنیا می رود.

مزایای سیستم اطفاء حریق اتوماتیک CO2

اطفاء حریق اتوماتیک CO2 مزایای زیادی دارد که در ادامه شرح داده خواهد شد:

    • قیمت ارزان و سهولت شارژ مخزن گاز CO2
    • در محیط‌هایی که تجهیزات الکترونیک وجود دارد و از آب نمی‌توان برای مهار آتش استفاده کرد بسیار مناسب است.
    • سرعت‌عمل بالایی دارد.
    • در محیط‌هایی که مواد شیمیایی و مواد آتش‌زا وجود دارد و نمی توان از آب برای مهار آتش استفاده کرد،این سیستم بسیار بی‌ضرر و با سرعت‌عمل بالا بکار گرفته می شود.
    • گاز CO2 بی‌ضرر است و موجب پوسیدگی و از بین رفتن سطوح و مواد فلزی نمی‌شود و به‌راحتی به بخار شده و نیاز به تمیز کردن ندارد.
    • گاز CO2 عایق جریان الکتریسیته بوده و از آتش سوزی های ناشی از اتصالی های جریان برق جلوگیری می کند.
    • گاز CO2 دوستدار طبیعت است و به دلیل آن که گاز سطح زمین است، اثر مخربی برای محیط‌زیست ندارد.

اطفاء حریق اتوماتیک CO2

سیستم اطفاء حریق اتاق سرور

دیتا سنترها در واقع فضاهای بسیار وسیع و بزرگ و زیرساختی هستند که در غالب هزاران هزار سرور، وظیفه نگهداری و پشتیبانی حجم وسیعی از اطلاعات مربوط به سازمان ها، سیستم های تحت وب و وب سایت ها را برعهده دارند. این‌گونه مراکز بدون وقفه و بدون کوچک‌ترین مشکلی به صورت شبانه روزی در حال کار می باشند و در این روال کار نبایستی هیچ خدشه و اشکالی وارد شود.

نگهداری و مراقبت از این اتاق سرور اهمیت بسیاری دارد چرا که سالانه میلیاردها ریال هزینه سنگین بابت خرید، نگهداری و ارتقاء این سرورها پرداخت می شود. مجموعه دیتا سنتر شامل تجهیزات بسیاری از جمله سیستم‌های برودتی، تهویه هوا و کنترلر های دما و رطوبت محیط می باشد. بنابراین به دلیل وجود سیم‌کشی‌ها و جریان برق و سیستم‌های الکترونیکی بسیار زیاد و همچنین به دلیل ارزش و اهمیتی که این دستگاه‌ها برای صاحبان خود دارند، نیاز است که با استفاده از روش‌های مناسب و مطمئن، این محیط را از بسیاری خطرات و آتش سوزی و … محفوظ داشت.

در این‌گونه مراکز نیز از سیستم اطفاء حریق سقفی استفاده می شود و در مخازن آن از موادی به منظور کنترل آتش‌سوزی استفاده می شود که خنثی بوده و به سیستم‌ها، سیم‌های برق، سرورها و دستگاه‌های الکترونیکی آسیبی وارد نکرده و به دلیل حضور انسان در این محیط‌ها سلامتی انسان‌ها نیز به خطر نیفتد. امروزه از تکنولوژی گاز FM200 و IG، که به گازهای clean Agent معروف هستند، برای اطفاء حریق دیتا استفاده می‌شود.

عملکردی که این گازها دارند این است که به تجهیزات الکترونیکی حساس هیچ آسیبی وارد نکرده، سرعت عمل بسیار بالایی داشته و برای انسان خطر آفرین نبوده و جایگزین بسیار مناسبی برای گازهای سمی نظیر دی‌اکسیدکربن و هالوژن می‌باشند.

مقالات مرتبط :

عرضه بهترین کپسول آتش نشانی به قیمت ارزان در تهران | جدیدترین خطاهای سیستم اعلام حریق | روشهای خاموش کردن آتش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *