مقالات

ماسک پرستاری ملت بلون بهتر است یا بایکو؟

پارچه ملت بلون

همانطور که میدانید با توجه به گسترش ویروس کرونا استفاده از ماسک برای همه الزامی شد. در این میان شرکت های زیادی شروع به تولید ماسک های تنفسی و پرستاری شدند؛ هرکدام از این شرکت ها از پارچه های مختلفی برای تولید این محصول استفاده میکنند.یکی از این پارچه ها بایکو و دیگری ملت بلون می باشد.

پارچه ملت بلون را تا حد زیادی تمامی افراد میشناسند ولی در رابطه با پارچه بایکو اطلاعات کمتری داریم. پارچه بایکو هم یکی از پارچه های نبافته است که تار و پود ندارد و آن را با نام Bicomponet Spun bond می شناسند . اما برای اینکه بدانید ماسک های سه لایه بایکو بهتر هستند، با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

کدام بهتر است؟ماسک پرستاری ملت بلون یا بایکو؟

برای جلوگیری از شیوع ویروس COVID-19 در مکانهای عمومی  نیاز به استفاده از ماسک الزامی است. قبلاً آن را شنیده اید اما ما دوباره هشدار می دهیم که استفاده از ماسک تنها یک گام در کاهش انتشار قطرات احتمالی ویروس است. ماسک ها انواع مختلفی دارند و از پارچه ولایه های متفاوتی تشکیل شده اند.

استفاده همزمان از دو ماسک چه مزایا و معایبی دارد؟

 

اهمیت استفاده از ماسک

وقتی نمی توانید از نظر جسمی از دیگران فاصله بگیرید و مرتباً دست های خود را تمیز کنید، از ماسک استفاده کنید و از جامعه خود و آسیب پذیرترین افراد این جامعه محافظت کنید. همه ما می توانیم در این مورد کمی کمک کنیم واز انتشار هر نوع ویروسی جلوگیری کنیم.

لمس صورت ما ماهیت دوم  استفاده از ماسک است و بیشتر اوقات ما از وقوع آن بی خبریم. با استفاده از ماسک در مکان های عمومی می توانیم تماس مستقیم با لمس بینی و دهان را که منبع اصلی ابتلا به ویروس هایی مانند COVID-19 است را محدود کنیم. با رعایت پروتکل های بهداشت دست  یا صورت و تمیز کردن دست های خود قبل و بعد از استفاده از ماسک ما یک گام دیگر برای جلوگیری از شیوع بیماری برمی داریم.

ساختار پارچه بایکو ، ملت بلون و اسپان باند

دانستن اینکه تفاوت های این پارچه ها در چیست و چگونه می توان بهترین نوع ماسک را برای محافظت انتخاب کرد نیازمند این است که بدانیم اجزا و بافت پارچه های ماسک چیست و هر کدام چه ویژگی های شاخصی دارند؟

 

اگر نیاز به خرید تجهیزات آتش نشانی دارید؛ کافی است به صفحه فروشگاه مراجعه نمایید.

ماسک سه لایه

ملت بلون چیست؟

ماسک ملت بلون از پارچه Meltblown که عمدتا از پلی پروپیلن به عنوان ماده اولیه اصلی استفاده می کند و قطر فیبر می تواند به 1 تا 5 میکرون برسد ساخته می شود. این پارچه دارای ساختار کرکی و مقاومت بالا است. این الیاف فوق ریز با ساختار مویرگی منحصر به فرد تعداد و سطح ویژه الیاف را در واحد سطح افزایش می دهند.

ملت بلون را ذوب می کنند تا فیلتر، محافظ، عایق حرارتی و جذب روغن خوبی داشته باشد. پارچه ی ملت بلون می تواند در هوا، مواد فیلتراسیون مایع، مواد عایق، مواد جاذب، مواد ماسک  مواد عایق حرارتی ، مواد جاذب روغن و دستمال مرطوب استفاده شود. ملت بلون در واقع نوعی میکرو الیاف پلی پروپیلن ذوب شده است که گره های آن به طور تصادفی بهم می چسبند. ملت بلون دارای مقاومت کم، راندمان بالا، ظرفیت نگهداری گرد و غبار بالا و غیره است.

اسپان باند چیست؟

اسپان باند معروف به پارچه نبافته از الیاف جهت دار تشکیل شده است. به دلیل ظاهر و خاصیتی که محصول دارد در گروه منسوجات قرار می گیرد. اسپان باند پارچه غیر بافته شده ضد رطوبت، تنفسی، انعطاف پذیر، سبک، غیر قابل احتراق، تجزیه آسان ، غیر سمی و غیر تحریک کننده، رنگی غنی، ارزان، قابل بازیافت و غیره است. به عنوان مثال ، استفاده از ذرات پلی پروپیلن (مواد pp) به عنوان مواد اولیه ذوب، چرخش، پخش، پرس گرم و سیم پیچ در یک مرحله مداوم تولید می شود.

آیا استفاده از ماسک باعث تنگی نفس می شود؟

 

بایکو چیست؟

از ویژگی های بارز این پارچه نبافته می توان به خاصیت آب گریزی، سازگاری با محیط زیست و لطافت و نرمی آن اشاره کرد. این پارچه را با توجه به نوع مصرف آن در سه مدل پارچه یکبار مصرف، پارچه مصرف طولانی و پارچه هایی برای مصارف صنعتی تولید می کنند.

  • پارچه یکبار مصرف بایکو

این پارچه‌ها بیشتر در حوزه‌های آرایشی و بهداشتی، لباس‌های جراحی، ماسک سه لایه پزشکی، ماسک سه لایه پرستاری، دستمال مرطوب و… کاربرد دارد.

  • پارچه های مصرف طولانی بایکو

این مدل از پارچه بایکو بیشتر در تولید مبل، کاور و روکش مبلمان، روتختی و حوله‌ها استفاده می‌شود.

  • پارچه های مصرف صنعتی بایکو

فیلترهای صنعتی، صنایع بسته‌بندی، مصالح ساختمانی، جاده‌سازی و… مواردی هستند که پارچه‌های بایکو صنعتی در آن استفاده می‌شوند.

آنچه در این مقاله مورد نظر ماست تفاوت پارچه بایکو و ملت بلون برای تولید بهترین ماسک و حفظ سلامتی است که در حال حاضر پارچه بایکو را بیشتر در عرض 19.5 و با گرماژ 25 گرم تولید می کنند که بهترین سایز و وزن برای ماسک های پرستاری و تنفسی است.

ماسک بایکو

ماسک اسپان باند دو لایه است که برای شغل پرستاری استفاده می شود و لایه ی میانی آنها ملت بلون است.  گاهی اسپان باند سه لایه ای نیز تولید می شود. جنس اسپان باند نیز از پلی پروپلین است. از دیگر اسم های رایج این نوع پارچه می توان به سوزنی نبافته یا پارچه ی یکبار مصرف نیز اشاره کرد. اسپان مانند دیگر پارچه ها  از جنس نخ و تار نیست بلکه یک نوع پارچه متشکل از الیاف پرسی است.

اسپان باند می تواند ضخیم و دارای وزن زیاد نیز باشد. همانطور که گفتیم پارچه های اسپان باند و بایکو ضد آب هستند و در واقع به واتر پروف معروف هستند و در صنایع مختلف کاربرد دارند. پارچه اسپان باند یووی است در حالیکه ملت بلون دارای این قابلیت نیست.

 

خرید شیلد های محافظتی با بهترین قیمت

 

اس ام اس (SMS) چیست؟

پارچه اس ام اس در واقع نوع ۴ یا ۵ لایه پارچه اسپان باند می باشد که میان هر لایه اسپان باند آن از لایه ای به نام ملت بلون استفاده شده است. به خاطر وجود ملت بلون در ساختار پارچه اسپان باند، این پارچه لطافت خود را از دست داده و پارچه ای کمی خشن و خشک می باشد.

در مقابل، پارچه بایکو به خاطر لطافت بسیار زیادش در بازار مشهور بوده و جالب است بدانید که تفاوت اصلی آن با پارچه اس ام اس، در عدم استفاده از لایه ملت بلون در ساختار پارچه بایکو می باشد.

ماسک تنفسی ملت بلون

ماسک های تنفسی از لایه های مختلفی با کارایی های متفاوتی تولید می شوند. لایه ملت بلون یکی از لایه های میانی است که نقش فیلتر را در ماسک دارد  و مانع نفوذ میکروب و ویروس به دهان می شود. ملت بلون یک لایه بسیار غیر نفوذی است که از فیلامنت های منقطع تشکیل می شود. اندازه فیلامنت ها از یک الی 5 میکرون می باشد. در واقع ظرافت این فیلامنت های باعث نفوذ ناپذیری ملت بلون است.

نفوذ ناپذیری ملت بلون به حدی است که نه تنها مایعات، بلکه ذرات شناور در هوا نیز قدرت رد شدن از لایه ی ملت بلون را ندارند. بنا به همین دلیل است که در تولید ماسک های استاندارد استفاده از ملت بلون اکیدا توصیه می شود. درست است که ملت بلون در برابر این ذرات نانومتری نفوذ ناپذیر است اما در برابر ورود هوا نقش فیلتر را ندارد و هوا به راحتی از این لایه عبور می کند. هوایی که از لایه ملت بلون عبور می کند تمیز و عاری از هرگونه میکروب و ویروسی است.

ویژگی های ماسک ملت بلون

ملت بلون در ماسک های استاندارد معروفه به کاغذ فیلتر است. کاغذی بودن این لایه دال بر خشک بودن آن نیست. لایه ملت بلون یک لایه ی بسیار نرم و لطیف است. ملت بلون یک نوع پارچه است که دارای الیاف های ریز است. ملت بلون در دسته پارچه های بافته نشده نیز قرار می گیرد. این پارچه بسیار نرم و کرکی است که قابلیت جذب میکروب ها و ویروس ها را نیز دارد. این پارچه نرم به راحتی هوا را فیلتر می کند و هوای تمیز را به مجرای تنفسی می فرستد.

 

فروش انواع تجهیزات اعلام حریق با کیفیت تنها در جهان ایمن

ماسک صورت ادا

 

نحوه تشخیص لایه ملت بلون و بایکو در ماسک ها

وزن نرمال لایه ملت بلون در ماسک سازی حداقل 30 گرم و حداکثر 75 گرم است. گاهی برای اینکه وزن ماسک بیشتر باشد از سه لایه ملت بلون استفاده می کنند. اما همانطور که در بالا اشاره کردیم عموما وزن پارچه های بایکو کمتر است. از دیگر تفاوت های بارز ماسک ملت بلون و بایکو می توان به لطافت بیشتر ماسک های تنفسی بایکو اشاره کرد.

اکنون شاید برای شما سوال باشد که چگونه لایه ملت بلون و بایکو را در ماسک تشخیص بدهیم؟

  • استفاده از شمع

ماسک خود را روی صورت قرار دهید و سپس یک شمع را روشن و روبروی صورت خود قرار دهید. اکنون از زیر ماسک به شمع فوت کنید. اگر شمع خاموش شد، یعنی ماسک شما دارای لایه ملت بلون نیست. اما اگر خاموش نشد، شک نکنید که ماسک شما استاندارد است.

  • استفاده از مایعات

یکی از ویژگی های مهم لایه ملت بلون نفوذ ناپذیری این لایه در برابر مایعات و آب است. مقداری آب در ماسک خود بریزید. اگر آب از لایه های عبور کرد و ریخت، یعنی ماسک شما دارای لایه ملت بلون نیست.

برای تشخیص اینکه ماسک تولید شده از بایکو است یا خیر هم راه هایی وجود دارد. یکی دیگر از تفاوت های ماسک های بایکو و ملت بلون در این است که پارچه ملت بلون را فقط در لایه میانی به کار می برند و برای لایه های خارجی از اسپان باند استفاده می کنند.

اما پارچه بایکو به علت لطافتی که دارد، آن را برای لایه های خارجی ماسک هم استفاده می کنند. به صورت کلی از میان تمام پارچه‌های بایکو، اس ام اس، اسپان، ترمو و ملت بلون، فقط از ملت بلون برای لایه میانی استفاده می شود.

قیمت ماسک سه لایه با داشتن پارچه بایکو تفاوتی با قیمت ماسک سه لایه با پارچه اسپان ندارد. به همین دلیل استفاده از این دو پارچه به جای یکدیگر در تولید ماسک رواج دارد. برای تشخیص پارچه بایکو در ماسک تنفسی مورد استفاده لایه‌های بایکو را می‌توانید مانند اسپان تست کنید. به این شکل که پارچه بایکو در زمانی که به دو طرف کشیده می‌شود، اول از خود مقاومت نشان داده و سپس پاره می‌شود.

در پایان اگر بخواهیم قدرت فیلتریزاسیون پارچه های مرسوم در لایه میانی ماسک های سه لایه را بررسی نماییم، پارچه های ملت بلون (عالی) ، بایکو (خوب) و در نهایت پارچه های اسپان عادی(متوسط) می باشند.

4 دیدگاه در “ماسک پرستاری ملت بلون بهتر است یا بایکو؟

  1. منصور صابری گفت:

    تفاوت پارچه ملت بلون و اس ام اس چیه؟

    1. manager.f گفت:

      سلام دوست عزیز
      پارچه ملت بلون جنس خود پارچه هست و فقط این لایه داخل ماسکتون قرار داره اما پارچه sms یعنی پارچه ایی که از ملت بلون و اسپان باند تهیه و تولید شده.

  2. قدرت امانی گفت:

    با این توضیحات به نظرتون پارچه ملت بلون بهتره یا بایکو؟

    1. manager.f گفت:

      سلام دوست عزیز
      هر دو پارچه دارای کیفیت بالاتری می باشند. البته ماسک هایی با پارچه ملت بلون بیشتر در دسترس اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *