مقالات

نکات ایمنی در هنگام کار با برق فشار قوی و ضعیف

نکات ایمنی در هنگام کار با برق فشار قوی و ضعیف

در هنگام کار با برق باید نکات مختلفی را در نظر گرفت. برای ایمنی بیشتر باید این دستورات را در هنگام کار با برق، به صورت عملی انجام داد. برق فشار قوی و ضعیف در تاسیسات مختلف دارای سیستم و عملکردی مشابه هستند. قطع جریان برق در همان مرحله‌ی اول قبل از اجرای کار، باید انجام شود. اما گاهی این امکان نیز وجود ندارد. به همین علت باید با تجهیزات ایمنی برق فشار قوی و ضعیف نیز آشنایی کامل داشته باشیم. شناخت لوازم ایمنی در این مرحله می‌تواند کمک‌کننده باشد. این موضوع بیشتر در کارگاه‌های صنعتی و تاسیسات این مراکز، کاربرد دارد.

قطع برق در مراحل اولیه، توجه به تابلوهایی مانند خطر و استفاده از کلیدهای قطع و وصل جریان برق از مراحل کار با برق است. فرقی ندارد که برق مورد فشار قوی یا ضعیف باشد. اما بدیهی است که نحوه کار و لوازم به کار رفته در این دو نوع برق، متفاوت است. گاهی دستگاه مورد نظر دارای کلیدهای قطع و وصل جریان است. استفاده از وسایلی مانند فازمتر نیز جزو اولویت‌های کار با سیستم‌های برقی است. در ادامه به طور مفصل به نکات ایمنی در هنگام کار با برق فشار قوی و ضعیف خواهیم پرداخت.

 

نکات ایمنی در هنگام کار با برق

نکات ایمنی کار با برق

به طور کلی کار با برق بسیار خطرناک و نیازمند داشتن تجربه و تخصص کافی است. امروزه بیشتر فعالیت‌های ما در زندگی به برق مربوط می‌شود. از این رو در منازل مسکونی، فضاهای اداری و کارخانه‌های صنعتی از این صنعت استفاده می‌شود. توجه به نکات ایمنی در هنگام کار با برق فشار قوی و ضعیف، می‌تواند از خطرات احتمالی جانی انسان را حفظ کند. تمامی کسانی که در این زمینه‌ مشغول به فعالیت هستند، باید تجربه و دانش کافی در خصوص ایمنی کار با برق را داشته باشند. به ویژه در مورد ایمنی برق فشار قوی، باید بسیار با احتیاط رفتار شود. تحقیق در مورد ایمنی در برق تا کنون بسیار صورت گرفته است. در ادامه برخی از نکات مهم را ذکر خواهیم کرد:

  • عدم استفاده از افراد بی تجربه برای کار با برق
  • خاموش کردن سیستم جریان برق در صورت امکان یا قفل سیستم الکتریکی
  • عدم کشش سیم دارای جریان برق
  • عدم استفاده از منگنه برای محکم کردن سیم
  • جلوگیری از آویزان کردن وسایل برقی از سیم
  • استفاده از پوشش‌های مناسب برای تابلوهای برق فشار قوی و ضعیف
  • استفاده از وسایل و لوازمی مانند فازمتر
  • توجه به خطوط برق در هنگام تخریب دیوار
  • لوازم ایمنی مورد نیاز در هنگام کار با برق

بیشتر بخوانید: مهمترین اصول ایمنی در جوشکاری

لوازم ایمنی مورد نیاز در هنگام کار با برق

لوازم ایمنی مورد نیاز در هنگام کار با برق

همانطور که در نکات ایمنی کار با انواع برق فشار قوی و ضعیف گفته شد، بهتر است از وسایل و تجهیزات ایمنی برای این کار استفاده شود. بسیاری از این لوازم می‌توانند از بار اضافه یا جریان اتصال کوتاه جلوگیری کنند. این موضوع برای برق های فشار قوی و ضعیف صدق می‌کند. استفاده از این نوع لوازم برای کسانی که بیشتر با برق در ارتباط هستند، ضروری است. کارگران و کارشناسان در صورت عدم استفاده از این وسایل، در خطر جدی برق گرفتگی قرار خواهند گرفت. در ادامه برخی از وسایل مورد نیاز برای کار با برق را ذکر خواهیم کرد:

  • استفاده از لباس کار مناسب (دارای جنس ضخیم نخی، دارای دکمه، زیپ فلزی) برای کار با برق
  • به کار گرفتن کمربند ایمنی به دلیل امکان سقوط
  • کلاه ایمنی مناسب
  • دستکش غیر هادی برای جلوگیری از عبور جریان الکتریسیته
  • عینک برای حفاظت از چشم در برابر برق
  • فاز متر برای تشخیص جریان برق در سیم‌ها و دستگاه ها

نکات ایمنی در کارگاه صنعتی

نکات ایمنی در کارگاه صنعتی

نکات ایمنی در هنگام کار با برق فشار قوی و ضعیف در کارگاه‌های صنعتی تا حدودی متفاوت است. در این مکان‌ها معمولا از ولتاژ‌های بالا استفاده می‌شود. این امر موجب شده است که خطرات بیشتری در کمین باشد. در نتیجه رعایت نکات ایمنی برای محافظت در برابر برق صنعتی، در این گونه فضاها باید جدی‌تر انجام شود. استفاده از تجهیزاتی مانند دستکش، ماسک ایمنی، فازمتر و یا لباس‌های مخصوص توصیه می‌شود.

البته ایمنی کار با برق فشار قوی و ضعیف تنها برای زمانی که قرار است با برق کار کنیم، کارایی ندارد. بلکه باید ایمنی محیط کار نیز در نظر گرفته شود. نباید شرایطی در کارگاه صنعتی وجود داشته باشد که جان پرسنل را به خطر بیاندازد. از این رو حتی برای دستگاه‌های صنعتی با ولتاژ پایین نیز باید نکات ایمنی رعایت شود. گاهی اوقات نباید در شرایط خاص نسبت به کار با برق اقدام کرد. مثلا یک محیط مرطوب می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به همین علت بهتر است فضای کارگاه یا کارخانه صنعتی ایمن باشد.

شناخت محیط کارگاه صنعتی

در بخش ایمنی کارگاه صنعتی، بر روی ایمنی محیط تاکید می‌شود. قبل از هر چیز کارگران و پرنسلی که در محیط مشغول به کار هستند، باید شناخت نسبی از محیط داشته باشند. این شناخت می‌تواند به جلوگیری از حوادثی مانند برق‌گرفتگی، کمک کند.

نکات ایمنی در هنگام کار با برق

عوامل تاثیرگذار بر ایمنی محیط

با توجه به اینکه‎‌ عوامل متعددی می‌توانند روی ایمنی محیط تاثیرگذار باشند، باید با تک تک این نکات آشنا باشیم. کارفرما و مسئول ایمنی در کارگاه‌های صنعتی با برق فشار قوی باید تمامی جوانب را در نظر داشته باشند. مثلا گاهی خطوط جریان هوایی مخاطرات بیشتری در پی دارند. عدم استفاده از لوازم و تجهیزات عایق می‌تواند به این مساله دامن بزند. مثلا باید از خطوط هوایی با ولتاژ بالا حداقل 10 فوت فاصله داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: پایان پاندمی کورونا چه زمانی است؟

شناخت مکانهای امن و راه های خروجی

با وجود توجه به نکات ایمنی در هنگام کار با برق فشار قوی و ضعیف، در موقع وقوع حوادث باید از راه‌های امن و خروج استفاده کرد. زیرا در هنگام کار با برق ممکن است آتش‌سوزی رخ دهد. در صورتی که پرسنل و کارگران شناختی از درب‌های خروج ایمنی نداشته باشند، کنترل شرایط دشوار خواهد شد. بنابراین علاوه بر استفاده از لوازم و تجهیزات مناسب، باید یک شناخت کلی از محیط و درب‌های خروج اضطراری نیز داشته باشیم.

رعایت نکات ایمنی مربوطه برق در منزل و سر کار

عدم رعایت نکات ایمنی برق در منزل و سرکار می‌تواند خسارات جبران ناپذیری در پی داشته باشد. بنابراین رعایت این نکات بخش مهمی در هنگام کار با برق محسوب می‌شود. معمولا در خانه و منازل مسکونی از ولتاژ‌های کمتری برای روشنایی و روشن کردن وسایل برقی، استفاده می‌شود. اما همین میزان از ولتاژ نیز می‌تواند خطر مرگ را برای انسان در پی داشته باشد. بنابراین رعایت نکات ایمنی در هنگام کار با برق فشار قوی و ضعیف بسیار اهمیت دارد.

 

مطالب مشابه:

خرید تجهیزات ایمنی در تهران | علايم و تابلوهای ایمنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *