مقالات

نحوه آوار برداری صحیح بعد از زلزله

آوار برداری صحیح بعد زلزله

بلا های طبیعی بسیاری همچون زلزله ، سیل ، طوفان و … به طور سالانه سراسر گیتی را گرفتار خود می کنند و جان های بسیاری را می گیرند و نگاهی به نژاد و دین و قومیت ندارند و همه را درگیر می کنند . همین امر زمینه ساز آن می شود که ما به دنبال راهکار هایی برای جلوگیری و سپس امداد رسانی به مردم آسیب دیده باشیم.

از آنجایی که کشورمان ایران جزو مناطق زلزله خیز می باشد باید توجه بسیاری به علم و دانش مربوط به زلزله کرد و نادیده گرفتن آن می تواند موجب بروز حوادثی جبران ناپذیر شود . از همین رو ما در گروه جهان ایمن بر آن شدیم تا در مقاله ای به توضیح نحوه صحیح آوار برداری از محل وقوع حادثه بپردازیم.

اهمیت آوار برداری

آوار برداری و حذف فیزیکی آوار را می توان به جرِئت مهم ترین قسمت و بخش از عملیات نجات دانست . لازم به ذکر است که بدانید بسیاری از آثار باقی مانده از حادثه ، خطر آفرین نیستند و شما باید به ترتیب الویت آوار برداری را ترتیب اثر دهید که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

با ما همراه باشید .

شناخت صحیح آوار زلزله

لازم به ذکر است که بدانید که زلزله و لرزش زمین حاصل امواج لرزه ای است که باعث جا به جایی صفحه های زمین در راستای گسل ها می شود که همین لرزش ها هستند که باعث ویرانی ساختمان ها می شوند  که این آسیب شامل مورد زیر می باشند:

  • آتش سوزی
  • انفجار
  • آبگرفتگی های ناشی از شکستگی لوله های آب
  • مصالح ساختمانی
  • وسایل شخصی افراد
  • رسوبات
  • و …

مراحل آوار برداری:

كليات آواربرداري داراي سه مرحله مي باشد كه عبارتند از:

  1. ايمن نمودن محل براي شروع عمليات
  2. بررسي چگونگي وضعيت محبوس شدگان درآوار
  3. طريقه عمليات

همچنین لازم است که بدانید آوار های ناشی از ساختمان ها به نوع ساختمان ها بستگی دارد که ما در ادامه آن ها را برای شما شرح می دهیم:

آواربرداری-اصولی

خرید و مشاهده قیمت تجهیزات ایمنی

آوار ناشی از ساختمانهای چوبی

ساختمان های چوبی و بنایی غیر مسلح معمولا در ابعاد کوچکی ساخته می شوند و برای نجات مصدومان ناشی از حادثه نیازی به تجهیزات ایمنی خاصی نیست و با ابزار دستی عملیات نجات را می توان انجام داد و چون قطعات چوبی را می توان خرد کرد و به قطعات کوچک تر تقسیم کرد و آن ها را به قطعات قابل حمل تقسیم کرد . فلذا نیازی به ماشین آلات نیست و تا قبل از رسیدن نیرو های امدادی می توان به نجات افراد بپردازید .

آوار ناشی از ساختمانهای بتنی

مد خرابی ساختمان های بتنی در زمان وقوع حادثه را اصطلاحا پنکیک می نامند و بدین صورت می باشد که سازه با فرو افتادن دال کف و معمولا بدون شکست و یا با شکست جزیی بر روی کف زیرین خود می افتد و همین امر عملیات نجات را بسیار پیچیده و سخت می کند و اگر وضعیت سلامت مصدومان نا معلوم باشد اوضاع مشکلات زیادی را پدید می آورد و دال های بتنی وزنی وحشتناک بالایی را به خود اختصاص می دهند و حمل آن ها با جرثقیل های عادی بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن می کند و از همین رو باید دال های بتنی را به قطعات کوچک تر و کم وزن تر تقسیم کرد تا بتوان آن ها را با جرثقیل ها عادی حمل کرد .

آوار ناشی از سازه های فولادی

در سازه های فولادی برای عملیات آوار برداری با استفاده از اره های برقی اقدام به بریدن مقاطع فولادی می کنند و آن ها را به قطعات کوچک تر و قابل حمل تقسیم می کنند . لازم به ذکر است که بدانید در سازه های فولادی به علت استفاده از دال ها بتنی در سقف و یا دیوار ها ، سخت ترین نوع آوار ها را ایجاد می کنند و این پنل های بتنی به علت آن که تکه تکه نمی شوند و بهصورت تکه ای می افتند عملیات نجات را بسیار حساس و سخت می کنند .

مراحل آوار برداری ناشی از ریزش ساختمان

در هنگام وقوع حادثه به علت گرفتاری بسیار از افراد در زیر آوار باید عملیات جا به جایی آوار باید با سرعت بسیار بالایی صورت بگیرد و سپس اقدام به پاکسازی برا شروع مجدد فعالیت ها در منطقه انجام داد و در واقع می توان گفت عملیات آوار براردی به دو مرحله تقسیم می شود که این دو نوع از آوار برداری به شرح زیر می باشند :

  1. آواربرداری کوتاه مدت (امدادی)
  2. آواربرداری بلند مدت (پاکسازی)

و از آنجایی که  ماهیت این دو نوع آوار برداری با یکدیگر متفاوت می باشد نیاز به مهارت ها ، تجهیزات و مدیریت های متفاوتی دارد که در ادامه این دو نوع از آوار برداری با هم بررسی می کنیم .

 آوار برداری کوتاه مدت پس از ریزش ساختمان

در آوار برداری کوتاه مدت که به علت دگیر بودن جان انسان ها مهم ترین بخش و قسمت آوار برداری می باشد باید از دقت و در عین حال سرعت عمل بسیار زیادی بهره برد و با توجه به مطالعات علمی صورت گرفته تا بیست و چهار ساعت اولیه پس از زلزله زمان طلایی برای نجات جان مردم محبوس شده بر زیر آوار  می باشد .

علم آوار برداری کوتاه مدت از زیر مجموه های مدیریت بحران قرار می گیرد و نیاز بالایی به تخصص و آشنایی با انواع آوار و امداد رسانی دارد . برای مثال بهره گیری از جکهای دستی و کیسه های هوا برای ایجاد فاصله و خارج نمودن مصدومان از زیر آوار و همچنین آوار برداری سه بعدی بدین صورت که از هر شش طرف آوار انجام شود و از تونل های زیر زمینی بهره برد برای این مهم ، امام متاسفانه در کشور ما ایران آوار برداری معمولا به صورت سنتی و از بالا انجام می شود که همین امر سبب آن می شود که سرعت آوار برداری و دقت آن و در نهایت امر امداد رسانی به افراد محبوث شده به شدت کاهش بافته و تلفات حادثه بالا برود.

نحوه آوار برداری بعد زلزله

مشاهده مشخصات و اطلاع از قیمت تجهیزات اعلام حریق

نحوه استفاده از ماشین آلات در آوار برداری کوتاه مدت

استفاده کردن و یا نکردن و همچنین نحوه استفاده از ماشین آلات در آوار برداری کوتاه مدت باید بعد از با حادثه با شناخت دقیق از نوع آوار مشخص شود ولی باید توجه داشته باشید که متخصصان به علت اهمیت ویژه ای که المان سرعت و دقت در بیست و چهار ساعت اولیه بعد از حادثه دارند معمولا توصیه به  استفاده از ماشین آلات در آوار برداری کوتاه مدت نمی کنند که دیگر دلایل این امر نیز به شرح زیر می باشد :

  1. عدم دقت کافی
  2. احتمال آسیب رسیدن به افراد محبوث شده در اوار به علت سنگینی ماشین آلات
  3. به علت سر و صدای بالای ماشین آلات صدای افراد زیر آوار به خوبی شنیده نخواهد شد .

لازم به ذکر است که با توجه به اینکه در شهر های بزرگ اکثر ساختمان ها از سازه های بتنی و فولادی بهره می برند استفاده از ماشین آلات بزرگ بسیار می تواند مهم باشد که دو نوع از ماشین آلات بیشترین کاربرد را دارند که این دو نوع به شرح زیر می باشند:

  • جرثقیل
  • بیل مکانیکی

و استفاده از لودر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

آوار برداری بلند مدت پس از ریزش ساختمان

بر خلاف مراحل قبلی در آوار برداری بلند مدت که بخشی از مرحله پاکسازی می باشد می توان از ماشین آلات سنگین کمک گرفت . در این مرحله با توجه به گذر از شرایط بحران بعد از حادثه باید پاکسازی را با حوصله و دقت کافی انجام داد تا احیانا مواد بازیافتی که می تواند به محیط زیست آسیب برساند و یا در آینده زمینه ساز حوادث دیگری باشد با دقت بر طرف شود .

لازم به ذکر است که بدانید در شهر های بزرگ حادثه خیز دنیا برنامه های مدونی برای آوار برداری کوتاه مدت و خصوصا بلند مدت تهیه شده است که در زمان وقوع حادثه و بحران با سریع ترین سرعت ممکن و سریع ترین زمان عملیات نجات و پاکسازی صورت بگیرد .

اقداماتي كه پس از دسترسي به مصدوم و محبوس حادثه آوار انجام مي گيرد

پس از دسترسي به محبوسين آوار چنانچه خود به هوش بوده و قادر به حركت باشند کمک به خارج نمودن آنها میکنیم در غیر اینصورت به ترتیب مراحل زیر عمل میکنیم:

  1. بازبيني راه هاي هوايي كه در صورت انسداد آن را باز مي كنيم.
  2. چنانچه تنفسي نداشته باشد اقدام به تنفس مصنوعي مي كنيم.
  3. وضعيت قلب را معاينه و در صورت نياز اقدام به ماساژ قلبي مي كنيم.
  4. هيچگاه عضوهايي كه در اثر ماندن زير فشار و يا گيركردن بين موانعي كه براي مدت طولاني تحت فشار بوده اند و مشكل خونريزي دارند نبايد به يك دفعه آزاد كرد.
  5. بلكه بايد قبل از رهاسازي عضو بالاي آنرا محكم بست و سپس اقدامات بعدي را انجام داد.
  6. تزريق سرم به هر مصدوم از ضروريات است.
  7. مراقبت از لهيدگي ها، كنترل خونريزي و ضربه هاي مغزي .
  8. بي حركت كردن شكستگي ها و معاينه و مراقبت از ستون مهره ها.
  9. آماده كردن براي حركت ( بسته بندي كردن).
  10. حركت.

آوار-برداری بعد زلزله

خرید و استعلام قیمت تجهیزات آتش نشانی

توجه:

تنها زماني مجاز به حركت دادن مصدوم بدون رعايت موارد فوق مي باشيم كه خطر مضاعفي جان مصدوم را تهديد كند.

دستورات ايمنی

1ـ هر جزء ساختمان داراي محاسبات مهندسي مي باشد ، پس بدون مشورت اقدام به تغييرات در ساختمان نبايد كرد.

2ـ وسايل سنگين در روي تراس ها و سقف ها بدون كسب مجوز مهندسي ممكن است ايجاد آوار نمايد.

3ـ بار بيش از حد روي سقف ها قرار ندهيم مانند، ساختمان هايي كه براي جشن ها و مهماني ها يا سخنراني ساخته نشده، ولي به اين منظور مورد استفاده قرار مي گيرند.

درصورت وجود هرگونه سوال درباره انواع تجهیزات آتش نشانی، اعلام حریق و تجهیزات آتش نشانی میتوانید با کارشناسان جهان ایمن تماس بگیرید.

1 دیدگاه در “نحوه آوار برداری صحیح بعد از زلزله

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *