مقالات

مهمترین اصول ایمنی در جوشکاری

مهمترین اصول ایمنی در جوشکاری

 

 

 

مهمترین اصول ایمنی در جوشکاری

مهمترین اصول ایمنی در جوشکاری

جوشکاری از مهمترین فنون در صنعت می باشد. با استفاده از این روش قطعات فلزی را به یکدیگر متصل نموده و سازه های متنوعی را پدید می آورند. در این مقاله از جدای از بحث تجهیزات ایمنی در مورد اصول ایمنی در جوشکاری بیشتر خواهیم گفت.

انواع جوشکاری

در ابتدا بعضی از مهمترین انواع جوشکاری را معرفی می کنیم:

  • جوشکاری قوسی با الکترود تنگستن
  • جوشکاری قوسی فلز پوشش‌دار
  • جوشکاری قوس پلاسما
  • جوشکاری پرتو لیزر
  • جوشکاری هیدروژن اتمی
  • جوشکاری الکترواسلگ

نکاتی قبل از شروع جوشکاری

جوشکاری یک فرایند پیچیده و بسیار حساس است. از اینرو لازم است تا پیش از شروع، اصول ایمنی در جوشکاری  را رعایت و نکاتی را مدنظر قرار داد:

  • جلوگیری از احتراق

برای رسیدن به این هدف لازم است تا از جوشکاری در محیط های خطرناک و حاوی مواد اشتعال زا پرهیز کنید.

  • اطمینان از ایمنی دستگاه جوش

رعایت این مهم باعث می شود تا از بروز هرگونه خطر احتمالی جلوگیری به عمل آید. لذا الزامی است تا پیش از اقدام به جوشکاری تمامی سیم ها را بررسی نموده و اگر سیم ها نازک هستند به تعویض آنها اقدام نمایید.

همچنین لازم به ذکر است که در صورت وجود مشکل در دستگاه جوش، باید آن را نزد افراد خبره برده و قطعات خراب آن را تعمیر یا تعویض کنید. گفتنی است که این مهم بسیار حائز اهمیت بوده و باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

  • آماده کردن محیط مناسب برای جوشکاری

کارگاه جوشکاری حتما باید تهویه مناسب داشته باشد. همینطور مهم است که در تمام قسمت های این کارگاه پریز برق موجود باشد تا در صورت نیاز به جابجایی دستگاه بتوان آن را به راحتی و با کمترین زحمت به انجام رساند.

  • نگهداری صحیح کابل ها

پس از اتمام کار باید کابل ها را به درستی جمع نمود. رعایت این کار برای جلوگیری از مخدوش شدن کابل الزامی است.

 

لباس و پوشش مناسب به منظور رعایت اصول ایمنی در جوشکاری

 

لباس و پوشش مناسب جوشکاری ( به منظور رعایت اصول ایمنی در جوشکاری)

انتخاب لباس، از مهمترین اصول ایمنی در جوشکاری است. در ادامه بعضی از مهمترین اجزای این آیتم را به شما معرفی می کنیم.

پیش بند بلند: این پیشبند به عنوان یک پوشش مقاوم، دافع هرگونه خطر احتمالی در زمان جوشکاری می باشد. در نتیجه لازم است تا پیش از شروع به کار آن را به تن کنید.

دستکش: دستکش می تواند تاثیر زیادی در محفاظت از جوشکار داشته باشد. چرا که احتمال پرتاب شدن ذرات فلز در زمان جوشکاری فراوان است. از اینرو هم برای صیانت شخصی و هم برای افزایش کیفیت کار لازم است تا اپراتور دستکش مخصوص به دست کند.

عینک و نقاب: این آیتم، از مهمترین وسایل ایمنی برای جوشکاری است. البته لازم به ذکر است که عملیات جوشکاری بدون استفاده از عینک و نقاب امکان پذیر نیست. و در صورت عدم رعایت، احتمال بروز خطر فراوان خواهد بود.

حالا که با مهمترین موارد در چک لیست ایمنی جوشکاری آشنا شدیم. لازم به ذکر است که اگر جوشکار هستید و در طول روز تایم زیادی را به انجام این کار می گذرانید رعایت مسائل ایمنی را جدی بگیرید. تا در حین انجام کار دچار مشکل نشوید.

 

ایمنی جوشکاری در ارتفاع

جوشکاری در ارتفاع کار خطرناکی است. از اینرو لازم است تا پیش از اقدام، اصول ایمنی به درستی و با دقت به انجام برسند.

  • استفاده از ابزار ایمنی مناسب

کفش عایق، دستکش جوشکاری از جنس نسوز، ماسک مناسب و عینک مخصوص از جمله ابزار ایمنی در حین جوشکاری هستند. مهم نیست که در ارتفاع باشید و یا بر روی زمین. تحت هر شرایطی باید از ابزار ایمنی مناسب استفاده نمایید.

 

 

  • ایمن بودن داربست یا سطح

برای انجام جوشکاری در ارتفاع، اپراتور یا باید بر روی داربست برود و یا بر روی سطح مرتفعی بایستد. در هر دو این شرایط، لحاظ نمودن اصول ایمنی امری مهم و جدی تلقی می گردد. از اینرو داربست و یا سطح مرتفع بایستی مطمئن باشند و ایمنی در رابطه با آنها رعایت شده باشد. گفتنی است که استفاده از طناب حمایت در این شرایط الزامی است.

 

رعایت موارد ایمنی جوشکاری برای کاهش خطر برق گرفتگی

 

رعایت موارد ایمنی جوشکاری برای کاهش خطر برق گرفتگی

جوشکار از ابتدا تا انتهای کار از برق استفاده می کند. از اینرو خطر برق گرفتگی در حین جوشکاری بالا است. برای جلوگیری از این خطر لازم است تا اپراتور موارد ایمنی را رعایت نماید. در ادامه بعضی از مهمترین اصول ایمنی در جوشکاری برای جلوگیری از برق گرفتگی را به شما معرفی می کنیم.

  • توجه کنید که زمین خشک باشد. زمین خیس احتمال برق گرفتگی را افزایش می دهد.
  • دقت داشته باشید که ولتاژ برق به هیچ عنوان نباید از 36 ولت در محیط خشک و 12 ولت در محیط خیس بیشتر باشد.
  • توجه بفرمایید که گیره های عایق پوش شده و الکترودهای روکش دار احتمال برق گرفتگی را کاهش می دهند.
  • برای خنک نمودن گیره های الکترود که در حین جوشکاری گرم می شوند باید از وسایل خنک کننده ی مناسب استفاده نمود. توجه: قرار دادن این گیره ها در آب سرد بسیار خطرناک است و باید از انجام آن اجتناب نمود.

 

همانطور که ملاحظه کردید اصول ایمنی در جوشکاری اهمیت دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت jahanimen.com مراجعه نمایید.

 

مقالات مرتبط :

نکاتی که هنگام خرید تجهیزات ایمنی فردی باید بدانیم | خرید تجهیزات ایمنی در تهران | مراکز فروش لوازم سیستم اطفاء حریق سقفی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *